{"vars":{{"pageTitle":"Co napędza inflację? Ekonomiści: część firm wykorzystała okazję do zwiększenia marż","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["ceny","greedflacja","inflacja","main","makroekonomia","najnowsze","wzrost-cen"],"pagePostAuthor":"Marek Chądzyński","pagePostDate":"17 lipca 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"07","pagePostDateDay":"17","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":596687}} }
300Gospodarka.pl

Co napędza inflację? Ekonomiści: część firm wykorzystała okazję do zwiększenia marż

Marża na sprzedaży w firmach zatrudniających 50 pracowników i powyżej wyniosła 5,8 proc. w I kw. 2023 r. i była o 1,1 pkt proc. wyższa niż na początku 2019 r., szacuje Credit Agricole Bank Polska. Bank ocenił, że w 14 z 18 analizowanych sekcji PKD marża na sprzedaży w I kw. 2023 r. była wyższa niż w I kw. 2019 r. co oznacza, że w polskiej gospodarce występują pewne oznaki „greedflacji”.

– Dane dotyczące marży na sprzedaży w firmach 50+ wskazują, że w polskiej gospodarce występują pewne oznaki greedflacji, jednak nie jest to dominujący czynnik objaśniający inflację (marża na sprzedaży w firmach ogółem w I kw. 2023 r. wyniosła 5,8 proc. wobec 4,7 proc. w I kw. 2019 r., czyli wzrosła o 1,1 pkt proc.). W warunkach kilkunastoprocentowej inflacji widać, że nie jest to dominujący czynnik, który ją tłumaczy – czytamy w raporcie „Czy chciwość firm odpowiada za inflację w Polsce?”.

Gdzie marże wzrosły najbardziej?

Bank ocenia, że umiarkowane występowanie greedflacji w Polsce nie jest dominującym czynnikiem objaśniającym inflację. Jednakże w niektórych branżach zjawisko jest bardzo widoczne, m.in. w sekcjach „edukacja”, czy też „górnictwo i wydobywanie”, gdzie w analizowanym okresie doszło do dwucyfrowego wzrostu marży na sprzedaży.


300Sekund od września w nowej odsłonie. Zapisz się już dziś na nasz codzienny newsletter.


Analiza danych na poziomie podklas PKD wskazuje, że w niektórych branżach marże na sprzedaży wzrosły nawet o kilkadziesiąt pkt proc., m.in. w kategorii „działalność rozrywkowa i rekreacyjna” (+38,8 pkt proc.), „działalność bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostała działalność związana z kulturą” (+35,4 pkt), czy też działalność obiektów sportowych (+25,8 pkt proc.), podał bank.

– Z nieco mniejszym wzrostem rentowności mieliśmy do czynienia w branżach ‚budownictwo’ (+2,9 pkt proc.), ‚działalność usług administrowania i działalność wspierająca’ (+2,9 pkt proc.), ‚pozostała działalność usługowa’ (+2,6 pkt proc.), ‚handel hurtowy i detaliczny’ (+2,3 pkt proc.), ‚dostawa wody; gospodarowanie odpadami’ (+1,8 pkt proc.) oraz ‚transport i gospodarka magazynowa’ (+1,7 pkt proc.). W przypadku firm reprezentujących kategorię ‚budownictwo’ największy wzrost marży odnotowano w przypadku firm specjalizujących się we wznoszeniu budynków” – czytamy w raporcie.

Część firm skorzystała z okazji

– Choć nie zmienia to naszej ostatecznej oceny (naszym zdaniem niskiej) skali greedflacji w Polsce, dane te potwierdzają, że część firm wykorzystała okres podwyższonej inflacji do zwiększenia marż i rentowności – podsumowano w materiale.

Jak zaznaczył bank, okres analizy I kw. 2023 r. wobec I kw. 2019 r. uwzględnia zarówno zmiany w marżach wywołane pandemią i późniejszym ożywieniem popytu, jak również wybuchem wojny w Ukrainie.

Dane za I kw. 2023 r. przypadają na lokalne maksimum inflacji oraz okres nadal relatywnie silnego popytu, co sugeruje, że ewentualne zjawisko greedflacji powinno mieć wtedy swój szczyt. Porównując dane za I kw. 2023 r. z danymi za I kw. 2019 r. wyeliminowano wpływ efektów sezonowych na marże.

Polecamy: