{"vars":{{"pageTitle":"Co oznaczałoby wejście Amazona na polski rynek? Eksperci: raczej nie zdominuje rynku tak bardzo, jak w USA","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["alibaba","aliexpress","allegro","amazon","big-tech","e-commerce","handel","sprzedaz-detaliczna"],"pagePostAuthor":"Hubert Bigdowski","pagePostDate":"19 lutego 2020","pagePostDateYear":"2020","pagePostDateMonth":"02","pagePostDateDay":"19","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":39765}} }
300Gospodarka.pl

Co oznaczałoby wejście Amazona na polski rynek? Eksperci: raczej nie zdominuje rynku tak bardzo, jak w USA

Amazon, który według nieoficjalnych informacji na rozpocząć działalność w Polsce w tym roku, nie zdominuje rynku, a raczej wprowadzi do branży różnorodność – uważają eksperci.

We wtorek media obiegła informacja, że amerykański gigant Amazon ze swoim e-serwisem wejdzie oficjalnie do Polski prawdopodobnie jeszcze w tym roku.

Eksperci branży e-commerce są zgodni, że potencjalne pojawienie się tak dużego gracza na naszym rynku wpłynie pozytywnie na jakość oferowanych w branży usług, ale obecne u nas sklepy internetowe będą musiały zaproponować swoim klientom dodatkową wartość, żeby ich przy sobie zatrzymać.

„Szeroki asortyment, bardzo konkurencyjna cena i sprawna logistyka to największe atuty amerykańskiego giganta. Właściciele niezależnych sklepów internetowych z Polski muszą dać swojemu klientowi dodatkową wartość” – twierdzi Bartosz Górecki, Brand Manager w firmie merce.com.

Artur Halik, manager działu sprzedaży w Shoper, nie spodziewa się, że dojdzie do takiej sytuacji jak w USA, gdzie Amazon niemalże zmonopolizował rynek e-commerce.

„Na pewno jednak amerykańska platforma zdobędzie pewną popularność i stanie się dobrym miejscem dla właścicieli e-biznesów, by dywersyfikować swoje kanały sprzedaży i docierać do nowych klientów i zapewne będziemy ich do tego zachęcali. Spodziewałbym się więc więcej ożywczej różnorodności na polskim rynku e-handlu niż szybkiego podboju przez amerykańskiego giganta” – napisał w komentarzu Halik.

Krystian Wesołowski, Head of Sales w Blue Media, zwraca uwagę, że Amazon – oprócz konkurowania atrakcyjną ceną oferowanych produktów może polskich klientów przekonać także profesjonalną realizacją zamówień.

„Pamiętajmy, że polscy konsumenci są wyedukowani i mają sporo oczekiwań wobec sklepu internetowego, który ma zrealizować ich zamówienie. Nadal głównym kryterium wyboru e-sklepu jest cena, ale coraz bardziej liczy się czas przesyłki, możliwość szybkiego zwrotu czy dostępność wygodnych form płatności. Amazon pokazał, że doskonale radzi sobie z szybką realizacją zamówienia, co jest ważne dla polskich konsumentów” – uważa Wesołowski.

W opinii ekspertów, doniesienia o planowanym partnerstwie Amazona z Pocztą Polską pokazują, że zamiary amerykańskiego giganta wobec naszego rynku są poważne i wyciąga on wnioski z nieudanego podboju Polski przez eBay sprzed kilkunastu lat.

„Wówczas globalny serwis aukcyjny boleśnie przekonał się, że znana marka to nie wszystko, ważna jest również wygoda obsługi i system wsparcia klienta. Szczególnie, gdy na rynku mocną pozycję zdążył zdobyć lokalny gracz” – zauważa Halik.

Jak narazie plany pojawienia się Amazona na polskim rynku to informacje nieoficjalne, a jak już pisaliśmy, Amazon i Poczta Polska nie chcą komentować sprawy.

Wśród największych graczy już działających na polskim rynku e-commerce jest polska platforma Allegro oraz chiński gigant Alibaba ze swoim AliExpress.

>>> Czytaj też: Think-tank wyliczył, ile w podatkach zapłaci Amazon – firma, która w zeszłym roku zarobiła 11 mld dolarów