Amazon, który według nieoficjalnych informacji na rozpocząć działalność w Polsce w tym roku, nie zdominuje rynku, a raczej wprowadzi do branży różnorodność – uważają eksperci.
We wtorek media obiegła informacja, że amerykański gigant Amazon ze swoim e-serwisem wejdzie oficjalnie do Polski prawdopodobnie jeszcze w tym roku.
Eksperci branży e-commerce są zgodni, że potencjalne pojawienie się tak dużego gracza na naszym rynku wpłynie pozytywnie na jakość oferowanych w branży usług, ale obecne u nas sklepy internetowe będą musiały zaproponować swoim klientom dodatkową wartość, żeby ich przy sobie zatrzymać.
„Szeroki asortyment, bardzo konkurencyjna cena i sprawna logistyka to największe atuty amerykańskiego giganta. Właściciele niezależnych sklepów internetowych z Polski muszą dać swojemu klientowi dodatkową wartość” – twierdzi Bartosz Górecki, Brand Manager w firmie merce.com.
Artur Halik, manager działu sprzedaży w Shoper, nie spodziewa się, że dojdzie do takiej sytuacji jak w USA, gdzie Amazon niemalże zmonopolizował rynek e-commerce.
„Na pewno jednak amerykańska platforma zdobędzie pewną popularność i stanie się dobrym miejscem dla właścicieli e-biznesów, by dywersyfikować swoje kanały sprzedaży i docierać do nowych klientów i zapewne będziemy ich do tego zachęcali. Spodziewałbym się więc więcej ożywczej różnorodności na polskim rynku e-handlu niż szybkiego podboju przez amerykańskiego giganta” – napisał w komentarzu Halik.
Krystian Wesołowski, Head of Sales w Blue Media, zwraca uwagę, że Amazon – oprócz konkurowania atrakcyjną ceną oferowanych produktów może polskich klientów przekonać także profesjonalną realizacją zamówień.
„Pamiętajmy, że polscy konsumenci są wyedukowani i mają sporo oczekiwań wobec sklepu internetowego, który ma zrealizować ich zamówienie. Nadal głównym kryterium wyboru e-sklepu jest cena, ale coraz bardziej liczy się czas przesyłki, możliwość szybkiego zwrotu czy dostępność wygodnych form płatności. Amazon pokazał, że doskonale radzi sobie z szybką realizacją zamówienia, co jest ważne dla polskich konsumentów” – uważa Wesołowski.
W opinii ekspertów, doniesienia o planowanym partnerstwie Amazona z Pocztą Polską pokazują, że zamiary amerykańskiego giganta wobec naszego rynku są poważne i wyciąga on wnioski z nieudanego podboju Polski przez eBay sprzed kilkunastu lat.
„Wówczas globalny serwis aukcyjny boleśnie przekonał się, że znana marka to nie wszystko, ważna jest również wygoda obsługi i system wsparcia klienta. Szczególnie, gdy na rynku mocną pozycję zdążył zdobyć lokalny gracz” – zauważa Halik.
Jak narazie plany pojawienia się Amazona na polskim rynku to informacje nieoficjalne, a jak już pisaliśmy, Amazon i Poczta Polska nie chcą komentować sprawy.
Wśród największych graczy już działających na polskim rynku e-commerce jest polska platforma Allegro oraz chiński gigant Alibaba ze swoim AliExpress.
>>> Czytaj też: Think-tank wyliczył, ile w podatkach zapłaci Amazon – firma, która w zeszłym roku zarobiła 11 mld dolarów