{"vars":{{"pageTitle":"Kiedy początek budowy CPK? Społka ogłosiła przetarg","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["budowa","centralny-port-komunikacyjny","cpk","infrastruktura","lotnictwo","przetarg","transport"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"4 stycznia 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"01","pagePostDateDay":"04","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":241855}} }
300Gospodarka.pl

Kiedy początek budowy CPK? Społka ogłosiła przetarg

Spółka Centralny Port Komunikacyjny otworzyła przetarg na przeprowadzenie robót przygotowawczych na terenie przyszłego lotniska. To kluczowe postępowanie dla powstania Portu Solidarność.

Celem przetargu jest wyłonienie maksymalnie ośmiu wykonawców, którym spółka CPK będzie zlecać poszczególne zadania w ramach uproszczonego trybu postępowań wykonawczych. Szacowana wartość zamówienia to ponad 1,7 mld zł.

W zakres zamówienia wchodzą prace przygotowawcze przy budowie Portu Solidarność, czyli m.in. niwelacja gruntu, zagospodarowanie terenu budowy, realizacja obiektów tymczasowych, rozbiórki, przyłącza do sieci infrastruktury technicznej na potrzeby inwestycji i inne prace niewymagające sporządzenia projektu architektoniczno-budowlanego.

Termin składania ofert to 24 stycznia tego roku.

Początek budowy w 2023

Ten przetarg, a docelowo umowa ramowa na prace budowlane, to kolejny krok, który przybliża nas do wbicia pierwszej łopaty w 2023 roku. Liczymy na zainteresowanie największych firm budowlanych z doświadczeniem przy znaczących projektach infrastrukturalnych” – mówi prezes spółki CPK, Mikołaj Wild.

Jak dodaje, firma działa zgodnie z harmonogramem. „W tym roku czekają nas kolejne przełomowe działania, w tym m.in. złożenie wniosku o decyzję środowiskową czy wybór projektanta generalnego” – dodaje.

W zakres zadań wykonawców wejdzie także dokonywanie zgłoszeń robót budowlanych i ich zakończenia, prace geodezyjne i opracowanie dokumentacji powykonawczej. Zamówienie obejmuje również liczne prace i usługi towarzyszące, m.in. opracowywanie dokumentacji projektowej i specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych, a także pozyskiwanie decyzji administracyjnych, uzgodnień i opinii niezbędnych do przeprowadzenia inwestycji.

Zakładamy, że prace przygotowawcze rozpoczniemy jak najszybciej. Zakresy i terminy kolejnych prac będą dostosowywane do procesów pozyskiwania decyzji administracyjnych i nabywania przez CPK kolejnych nieruchomości. Zakończenie prac przygotowawczych zbiegnie się z rozpoczęciem robót zasadniczych. Umożliwi to skrócenie czasu realizacji i utrzymanie odpowiedniego tempa procesu inwestycyjnego” – mówi Krzysztof Owczarczyk, dyrektor Biura Realizacji Programu Lotniskowego CPK.

Postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego. Formuła umów ramowych ma umożliwić spółce CPK sprawny wybór wykonawców. Na trwającym pierwszym etapie postępowania spółka bierze pod uwagę przede wszystkim warunki i kryteria jakościowe, np. doświadczenie oferentów oraz możliwości pozyskania maszyn budowlanych. W kolejnym kroku, przy procedowaniu zamówień wykonawczych, dużą rolę odegra proponowana cena i czas realizacji.

Kolejne przetargi pod CPK

Umowa ramowa na roboty budowlane to kolejny duży przetarg spółki CPK. W październiku ub. roku ogłoszono postępowanie na projektowanie inwestycji kolejowych o wartości ponad 7 mld zł. W planach są kolejne przetargi – m.in. na inżyniera kontraktu.

W grudniu zeszłego roku spółka ogłosiła preferowaną lokalizację lotniska. Obejmuje ona teren ok. 41 km kw. na obszarze trzech gmin: Baranowa, Teresina i Wiskitek. Obszar zajmuje północno-zachodnią część terenu o wielkości ok. 75 km kw. z tzw. rozporządzenia obszarowego, które weszło w życie w połowie tego roku.

Port Solidarność w ramach pierwszego etapu będzie posiadał dwie drogi startowe o długości 4000 m każda.

W części lotniskowej inwestycja jest na etapie zaawansowanych badań środowiskowych i terenowych, przygotowywania master planu i wykupu nieruchomości, a w części kolejowej opracowywania studiów techniczno-ekonomiczno-środowiskowych (STEŚ) dla ok. 1000 km planowanych linii (np. Warszawa – CPK – Łódź – Wrocław – granica z Czechami) projektu budowlanego w przypadku tunelu dalekobieżnego w Łodzi.

Czytaj także o CPK: