{"vars":{{"pageTitle":"Eksperci: Zakaz dla aut spalinowych uda się wprowadzić. Ale inne plany UE są zagrożone","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","news"],"pageAttributes":["energetyka-jadrowa","energia","europa-srodkowo-wschodnia","fit-for-55","klimat","miks-energetyczny","najnowsze","oze","pie","polityka-klimatyczna","ue"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"13 marca 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"03","pagePostDateDay":"13","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":691151}} }
300Gospodarka.pl

Eksperci: Zakaz dla aut spalinowych uda się wprowadzić. Ale inne plany UE są zagrożone

Najbardziej realne spośród europejskich dyrektyw środowiskowych jest dotrzymanie terminu zakazu sprzedaży spalinowych samochodów osobowych przed 2035 r. Wierzy w to ponad 70 proc. ekspertów, wynika z badania przeprowadzonego przez Polski Instytut Ekonomiczny.

W ramach badania „Wyzwania Fit For 55. Cele transformacji energetycznej okiem ekspertów europejskich” Polski Instytut Ekonomiczny zebrał opinie ekspertów sektora energii z 23 krajów UE.

Opinie dotyczyły realizacji celów unijnych (udział OZE w całkowitym końcowym zużyciu energii w UE w 2030 r., zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych na terenie UE do 2035 r., udział zrównoważonych paliw lotniczych na poziomie 70 proc. w 2050 r., osiągnięcie przez UE neutralności klimatycznej do 2050 r.).

PIE pytał także o cele krajowe (udział OZE w całkowitym końcowym zużyciu energii w danym państwie w 2030 r., redukcja emisji z transportu drogowego, kolei i budynków do 2030 r., ograniczanie średniego rocznego ograniczania zużycia energii w latach 2025-2030).

– W badaniu skupiliśmy się na celach i zagadnieniach przedstawionych w kilku różnych dyrektywach (EU ETS, EED, RED III, EPBD, CBAM, inicjatywie ReFuelEU Aviation oraz rozporządzeniu ESR). Mają one konkretne, wyrażone liczbowo cele, do których specjaliści z danej dziedziny mogą łatwo się odnieść – tłumaczy Polski Instytut Ekonomiczny.

Które zakazy są najmniej i najbardziej realne?

Najmniejsze kontrowersje budziła realność celu związanego z zakazem sprzedaży spalinowych samochodów osobowych przed 2035 r. Ponad 70 proc. ekspertów było zdania, że cel uda się osiągnąć. Z drugiej strony największe wątpliwości budziła realizacja celu dotyczącego udziału OZE w miksie energetycznym UE w 2030 r. Aż 56 proc. ekspertów było zdania, że nie uda się go zrealizować.

– Nasze badanie pokazało jednocześnie, że eksperci są bardziej optymistyczni w deklaracjach dotyczących możliwości realizacji krajowych celów polityki klimatycznej własnych państw niż większości celów unijnych. Może to świadczyć o braku przekonania do skuteczności działań koordynacyjnych na poziomie unijnym. Badanie PIE potwierdziło też dwie główne osie sporu w europejskiej energetyce: przyszłość energetyki jądrowej oraz elektryfikacja ciepłownictwa indywidualnego i systemowego – mówi starsza analityczka w zespole klimatu i energii PIE Marcelina Pilszyk, cytowana w komunikacie.

Jak państwa poradzą sobie z realizacją celów?

Badanie PIE pokazało, że większość ekspertów była zdania, że reprezentowane przez nich państwo zrealizuje zadeklarowany w Krajowym Planie na Rzecz Energii i Klimatu cel udziału OZE w miksie energetycznym w 2030 r., zmniejszy zużycie energii pierwotnej i ograniczy emisję z transportu drogowego do wymaganych poziomów.

Jednocześnie 56 proc. ekspertów twierdziło, że nie uda się zrealizować celu 42,5-proc. udziału OZE w miksie energetycznym UE w 2030 r. Natomiast przekonanych co do tego, że ich państwo nie zrealizuje żadnego z trzech celów krajowej polityki klimatycznej było 13 proc. ekspertów. W to, że każdy cel będzie zrealizowany w terminie wierzy tylko 16 proc. badanych.

– Badanie PIE pokazało, że postawy wobec szans realizacji unijnych celów klimatycznych są ściśle związane z reprezentowanym przez konkretnych ekspertów krajem lub regionem. Eksperci z Europy Centralnej i Środkowo-Wschodniej byli znacznie bardziej optymistyczni w ocenie możliwości realizacji krajowego celu OZE (niższego niż w innych regionach), ale sceptycznie podchodzili do szans na obniżenie przez ich kraj zużycia energii i redukcji emisji z budynków i transportu drogowego – wskazuje kierownik zespołu klimatu i energii PIE Kamil Lipiński.


Interesuje cię energetyka i ochrona klimatu? Zapisz się na 300Klimat, nasz cotygodniowy newsletter


Jednocześnie Kamil Lipiński podkreślił, że tylko 29 proc. ekspertów z Europy Centralnej było przekonanych, że ich kraj spełni cele rozporządzenia ESR, w porównaniu z 71 proc. respondentów z regionu nordyckiego.

– Eksperci z Europy Zachodniej byli najbardziej optymistyczni w kwestii redukcji zużycia energii – 75 proc. uważało, że ich kraj zrealizuje cel w tym obszarze. Najbardziej sceptyczni w zakresie redukcji zużycia energii byli eksperci z krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Jedynie 42 proc. było zdania, że ich kraj zrealizuje zadeklarowany cel – tłumaczy kierownik zespołu klimatu i energii PIE.

Z badania PIE wynika też, że im wyższe cele klimatyczne państwa reprezentowanego przez eksperta, tym większy był jego sceptycyzm wobec możliwości ich realizacji. Wśród osób reprezentujących kraje Europy Środkowo-Wschodniej 64 proc. było zdania, że państwo zrealizuje cel OZE określony w Krajowym Planie na rzecz Energii i Klimatu. Takiego zdania było 63 proc. ekspertów z Europy Centralnej, 50 proc. z Europy Zachodniej i jedynie 42 proc. respondentów z najambitniejszego w tym obszarze regionu nordyckiego.

To też może Cię zainteresować: