{"vars":{{"pageTitle":"Eksport to szansa, z której korzysta mniej niż co trzecia firma MŚP","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["branza-handlowa","dpd","eksport","firmy-handlowe","handel-miedzynarodowy","handel-zagraniczny","male-i-srednie-przedsiebiorstwa","msp","najnowsze","paih","polscy-eksporterzy","polska-agencja-inwestycji-i-handlu","rynki-zagraniczne","sprzedaz"],"pagePostAuthor":"Emilia Siedlaczek","pagePostDate":"27 października 2025","pagePostDateYear":"2025","pagePostDateMonth":"10","pagePostDateDay":"27","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":742507}} }
300Gospodarka.pl

Eksport to szansa, z której korzysta mniej niż co trzecia firma MŚP

Dla ponad 70 proc. małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce eksport to szansa na znaczące zwiększenie przychodów. Mimo to brakuje im doświadczenia w zakresie międzynarodowego rozwoju biznesu i marketingu, szczególnie w social mediach. To wyniki raportu DPD Polska.

Między innymi z tych powodów tylko 29 proc. przedstawicieli MŚP kieruje część swojej sprzedaży poza Polskę. 82 proc. z tych, którzy już eksportują, wybiera na ten cel kraje UE. Najczęściej wskazywanymi barierami są koszty wysyłek międzynarodowych (59 proc.) i trudności prawno-podatkowe (52 proc.). Dla niego mniej niż połowy ankietowanych (47 proc.) barierę stanowią ryzyka związane z nieuczciwymi kontrahentami i zwrotami z zagranicy.

Dla pełnego obrazu sektor MŚP odpowiada za 99,8 proc. biznesu w Polsce. Co więcej, blisko 20 proc. firm prowadzi działalność handlową.

– Polska jest członkiem Unii Europejskiej od ponad dwóch dekad. To stwarza wyjątkowe możliwości dla sektora MŚP, który chce rozwijać swój biznes poza granicami kraju. Kupujący online cenią sobie szeroki wybór i atrakcyjne ceny. Dlatego możliwość zakupu produktów z innego kraju, często unikalnych i różniących się od lokalnej oferty, jest dla nich dużą wartością – mówi dyrektor sprzedaży i marketingu oraz członek zarządu DPD Polska Łukasz Zembowicz.

Pokonanie barier może być intratne dla polskich firm

Jak dodaje, marka „Made in Poland” coraz częściej kojarzą się z bardzo dobrą jakością, co jest dużym atutem dla firm, które chcą zaistnieć za granicą. Dane z raportu DPD pokazały, jak wielka jest skala wyzwań, ale też potwierdziły, że polskie MŚP mają realne szanse, by szybko zwiększyć swoją obecność na globalnym rynku.

– Naszą intencją w DPD jest zatem nie tylko realizacja procesu logistycznego, ale też doradztwo, tak, aby logistyka wspierała rozwój firm i wpisywała się w ich strategię międzynarodowej ekspansji – dodaje Zembowicz.

W odpowiedzi na wyniki raportu „Trendy w sektorze MŚP i e-commerce” DPD Polska oraz Polska Agencja Inwestycji i Handlu uruchomiły platformę edukacyjną czasnaeksport.eu, której celem jest wsparcie sektora w ekspansji na rynki zagraniczne.


Przeczytaj również: