{"vars":{{"pageTitle":"Ford rzuca wyzwanie Tesli - wyprodukuje elektrycznego Mustanga zasilanego bateriami z Wrocławia","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news","przeglad-prasy"],"pageAttributes":["ford","motoryzacja","polska","produkcja","produkcja-przemyslowa","produkcja-samochodow","przemysl","przemysl-motoryzacyjny","samochody","samochody-elektyczne","stany-zjednoczone","usa","wroclaw"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"18 listopada 2019","pagePostDateYear":"2019","pagePostDateMonth":"11","pagePostDateDay":"18","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":31195}} }
300Gospodarka.pl

Ford rzuca wyzwanie Tesli – wyprodukuje elektrycznego Mustanga zasilanego bateriami z Wrocławia

Ford zaprezentował nowe wcielenie swojego flagowego modelu – elektrycznego SUVa Mustang Mach-E. Baterie do zasilania Mustanga będą produkować polskie zakłady LG Chem we Wrocławiu.

Nowy Ford powstał dzięki pracy Team Edison – specjalnego zespołu koncernu, którego zadaniem było stworzenie charakterystycznego pojazdu, napędzanego wyłącznie za pomocą energii elektrycznej, który na całym świecie kojarzony byłby właśnie z koncernem Forda.

Zespół doszedł więc do wniosku, że nic innego nie będzie niosło ze sobą tak silnego przesłania, jak elektryczny Mustang.

To jeden z najbardziej odważnych ruchów na rynku samochodów elektrycznych, na jaki do tej pory zdecydował się amerykański producent.

Team Edison rozwijał projekt Mustanga od 2017 roku – wcześniej bowiem koncern pracował jedynie nad takim dostosowaniem parametrów swojego najbardziej słynnego modelu, aby spełniał on normy emisji spalin.

Co ciekawe, Mustanga Mach-E zaprojektowano głównie z wykorzystaniem modeli stworzonych w rzeczywistości wirtualnej, a nie jak zazwyczaj ma to miejsce – uformowanych z gliny.

Ceny Mustanga Mach-E na rynku amerykańskim w 2020 roku wahać się będą między niespełna 44 tys. dol. a 60,5 tys. dol. w zależności od mocy silnika, wyposażenia, a także zasięgu elektrycznego napędu. W przypadku tańszych wersji będzie on wynosił ok. 340 km, a w droższych – nawet 480 km.

Ostatecznie jednak klienci z USA po uzyskaniu ulgi w wysokości 7,5 tys. dol. będą musieli za podstawową wersję nowego pięciomiejscowego Forda zapłacić ok. 36,5 tys. dol. – o 2,5 tys. mniej, niż obecnie płacą za Teslę Model X.

Linia montażowa nowego modelu będzie znajdować się w meksykańskiej fabryce Forda, a baterie do tego modelu będą pochodzić z wrocławskiej fabryki LG Chem, podał NYT.

Zakład ten po ukończeniu w 2022 roku ma osiągnąć zdolność produkcyjną na poziomie koło 65-70 GWh rocznie. Pozwoli to firmie LG Chem dostarczać akumulatory do 1 mln pojazdów elektrycznych rocznie (około 6 proc. samochodów sprzedawanych w Europie).

Według analityków Polska staje się obecnie hubem produkcyjnym baterii do pojazdów elektrycznych w Europie.

Oprócz LG Chem swoje zakłady produkcji baterii budują już inne firmy: w marcu koreańska spółka SK Innovation Co. ogłosiła plany budowy nowego zakładu produkcji separatorów stosowanych w bateriach EV w województwie śląskim. Wartość inwestycji wyniesie ok. 335 mln euro.

Natomiast firma Capchem z siedzibą w Shenzhen, która produkuje baterie litowe, kondensatory chemiczne i półprzewodniki, zbuduje w Godzikowicach (woj. dolnośląskie) inny zakład produkcji materiałów do baterii.

Poniżej przedstawiamy wizualizacje nowego Forda Mustanga Mach-E udostępnione przez Forda: 

Czytaj też:

>> LG Chem dostało pożyczkę na budowę fabryki akumulatorów do aut elektrycznych we Wrocławiu

>> Polska staje się hubem produkcyjnym baterii do pojazdów elektrycznych w Europie. Chiny zaczynają to dostrzegać