{"vars":{{"pageTitle":"Inflacja zmusza do zaciskania pasa. Oszczędzają niemal wszyscy","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["ceny","handel","inflacja","konsumpcja","najnowsze","sprzedaz-detaliczna","wzrost-cen","zakupy"],"pagePostAuthor":"Marek Chądzyński","pagePostDate":"21 listopada 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"11","pagePostDateDay":"21","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":410453}} }
300Gospodarka.pl

Inflacja zmusza do zaciskania pasa. Na zakupach oszczędzają prawie wszyscy

Ponad 400 tys. gospodarstw zrezygnowało z kupowania alkoholi, ale też masła. Tylko co dziesiąte gospodarstwo domowe w Polsce nie ogranicza wydatków, również na podstawowe produkty.

To wyniki sondażu, opisane przez poniedziałkową „Rzeczpospolitą”.

Gazeta pisze, że Polacy coraz mocniej odczuwają zarówno wzrost opłat za energię czy skok cen w sklepach, co przekłada się na ich zakupy i wydatki, z których mogą zrezygnować.


Czytaj: Fiskus już zbiera więcej z podatku od sklepów. A handlowe żniwa dopiero przed nami


Jak podała „Rz” powołując się na dane GfK, po kilkaset tysięcy gospodarstw w tym roku zrezygnowało z zakupów takich kategorii jak mocne alkohole, masło czy sypkie herbaty i kawa rozpuszczalna.

Z danych GfK, które „Rzeczpospolita” publikuje jako pierwsza, wynika, że 89 proc. gospodarstw musi oszczędzać. Co trzecie jest w złej sytuacji finansowej, wśród nich to nawet cięcia codziennych wydatków. Ogółem na rozrywkach poza domem, jedzeniu w restauracjach, podróżach po zakupy ubrań i butów oszczędza od 36 do 46 proc. Polaków.

Oszczędności widać także w przypadku żywności, co przekłada się także na miejsca robienia zakupów.

– Rośnie ich częstotliwość w dyskontach i supermarketach lokalnych, a w sklepach małoformatowych sieciowych nie maleje, podczas gdy w małym formacie niesieciowym częstotliwość maleje o 7 proc. – szukamy zatem placówek potencjalnie atrakcyjnych cenowo i asortymentowo – mówi „Rz” Szymon Mordasiewicz, dyrektor komercyjny Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

– Po dziewięciu miesiącach 2022 r. wartość dóbr spożywczych zakupionych przez polskie gospodarstwa domowe wzrosła o 10,3 proc. i był to efekt wzrostu cen. W tym samym czasie wielkość zakupów skurczyła się o 2 proc. Kupujemy już mniej, ograniczając wydatki, ale płacimy więcej – dodaje.

Nastroje polskich konsumentów szorują po dnie. Tak źle nie było od dwóch dekad