{"vars":{{"pageTitle":"Kawa trzyma się mocno. Jak polskie sklepy reagują na globalny kryzys?","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["artykuly-spozywcze","branza-kawowa","ceny-w-sklepach","kawa","konsumcja-kawy","lavazza","najnowsze","napoje","sklepy-detaliczne","tchibo"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"6 czerwca 2025","pagePostDateYear":"2025","pagePostDateMonth":"06","pagePostDateDay":"06","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":740083}} }
300Gospodarka.pl

Kawa trzyma się mocno. Jak polskie sklepy reagują na globalny kryzys?

Globalne zawirowania na rynku kawy nie odstraszają Polaków od sięgania po ulubiony napój. Wartość kilograma surowca wzrosła o ponad 100 proc. rok do roku. Mimo to analiza eLeader pokazuje, że liczba produktów kawowych na sklepowych półkach w Polsce wzrosła.

Wzrost ten, sięgający 8 proc. między październikiem 2024 a lutym 2025 roku, świadczy o stabilności rynku, mimo globalnego kryzysu.

Równowaga pomiędzy segmentami

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez eLeader, wszystkie cztery główne kategorie kawy są równie silnie reprezentowane na półkach. Największy udział powierzchni ekspozycyjnej ma kawa mielona (ponad 28 proc.), tuż za nią plasuje się kawa rozpuszczalna (27 proc.), kawa ziarnista (24 proc.) i kapsułki (21 proc.). Wskazuje to na wyrównaną konkurencję i zdywersyfikowane preferencje konsumenckie.

Co ciekawe, dane sklepowej ekspozycji nie odzwierciedlają w pełni preferencji zakupowych. Według badania BioStat to kawa rozpuszczalna cieszy się największym uznaniem wśród Polaków. Niemniej jednak zmiany gramatury opakowań sugerują, że producenci dostosowują ofertę do sytuacji ekonomicznej.

Gramatura ma znaczenie

W każdym z segmentów kawy widoczna jest tendencja do zmniejszania gramatur opakowań. Kawa mielona najczęściej występuje w paczkach po 250 g, rozpuszczalna w słoikach 100–200 g, a ziarnista w workach o wadze 1 kg. Jednak coraz częściej na półkach pojawiają się mniejsze opakowania, co może być reakcją rynku na rosnące koszty.

– Mimo globalnych zawirowań na rynku kawy, nie zauważyliśmy spadku udziałów żadnej z kategorii na sklepowych półkach. Przeciwnie – asortyment systematycznie się poszerza, a konsumenci wciąż chętnie sięgają po swoje ulubione produkty – komentuje Iwona Puchacz-Wośko, analityczka ekspozycji w eLeader.

Technologia w służbie producentów

Badanie eLeader przeprowadzono z wykorzystaniem narzędzia Shelf Recognition AI, które umożliwia analizę ekspozycji za pomocą zwykłego zdjęcia półki. Takie dane pomagają producentom w podejmowaniu decyzji o rozmieszczeniu towaru, reakcjach na działania konkurencji i optymalizacji strategii sprzedaży.

– W sytuacjach kryzysowych kluczowe jest posiadanie precyzyjnych danych. Tylko wtedy możliwa jest szybka reakcja i skuteczne zarządzanie widocznością marki – dodaje Puchacz-Wośko.

Najsilniejsze marki

W zestawieniu liderów ekspozycji dominują Tchibo i Jacobs. Obaj producenci zajmują wysokie pozycje we wszystkich kategoriach kawy. Jacobs wyróżnia się w segmencie kawy mielonej, Tchibo zaś w ziarnistej. Nestlé przewodzi w kategorii kawy rozpuszczalnej. Na liście kluczowych producentów znalazły się także Strauss Cafe Poland, Luigi Lavazza, Alois Dallmayr oraz WOSEBA. Dane zebrano w 14 sieciach handlowych na terenie kraju.


Polecamy również: