{"vars":{{"pageTitle":"Kierowcy znad Wisły są coraz bardziej otwarci na auta elektryczne","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["bev","branza-motoryzacyjna","elektromobilnosc","main","najnowsze","nowe-samochody","otomoto","samochody-elektryczne","samochody-elektryczne-w-polsce","samochody-hybrydowe"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"23 września 2025","pagePostDateYear":"2025","pagePostDateMonth":"09","pagePostDateDay":"23","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":741945}} }
300Gospodarka.pl

Kierowcy znad Wisły są coraz bardziej otwarci na auta elektryczne

Rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi w Polsce idzie w parze z coraz większym potencjałem rozwoju tego rynku. Kierowcy w całej Europie coraz chętniej sięgają po auta elektryczne. Polska, choć nadal ostrożna, wyraźnie przyspiesza – rośnie liczba rejestracji BEV, a spadające ceny i dostępność nowych modeli otwierają drogę do dalszych zmian.

Elektryczna rewolucja przyspiesza

Raport OTOMOTO „Faktor E. Impulsy elektromobilności w Europie i w Polsce” pokazuje, że niemal co drugi kierowca w Europie (48 proc.) chciałby w przyszłości posiadać samochód elektryczny. Polska startuje z niższego poziomu, ale zyskuje tempo. 57 proc. właścicieli hybryd deklaruje gotowość przejścia na BEV – dwa razy więcej niż wśród ogółu kierowców.

– Dane rynkowe wyraźnie wskazują, że zmiana już się rozpoczęła: liczba rejestracji samochodów elektrycznych i dostępnych ofert rośnie w bezprecedensowym tempie. Wyraźnie widać, że w temacie elektromobilności w Polsce dzieje się coraz więcej. Choć w przypadku dynamicznego wzrostu dziedzin przez długi czas uchodzących za niszowe często działa efekt bazy, to ostatnie kwartały pokazują skalę, której nie da się ignorować – mówi Agnieszka Czajka, Vice President Motors Professionals Europe w OLX Group/OTOMOTO.

Efekt sąsiada i pragmatyzm zamiast ekologii

Badanie pokazuje, że największym impulsem zmiany jest przykład znajomych i sąsiadów korzystających z BEV. Kontakt z użytkownikami aut elektrycznych obala mity skuteczniej niż kampanie edukacyjne.

Co istotne, ekologia nie jest głównym czynnikiem skłaniającym do zakupu – polska droga do elektromobilności opiera się przede wszystkim na codziennych doświadczeniach i wymiernych korzyściach.

Nowe źródła wzrostu

Raport wskazuje, że poza dużymi miastami rośnie potencjał mniejszych ośrodków i grup z niższymi dochodami. To tam auta elektryczne mogą zyskać nowych zwolenników. Autorzy badania podkreślają, że istotną rolę odgrywa popularyzacja wiedzy i dostęp do rzetelnych informacji, które zwiększają gotowość kierowców do zmiany.

Raport „Faktor E. Impulsy elektromobilności w Europie i w Polsce” został przygotowany przez OTOMOTO. Analiza objęła 5300 kierowców z 10 krajów Europy, w tym 800 z Polski. Badanie przeprowadzono metodą CAWI w sierpniu 2025 r.


Przeczytaj także: