{"vars":{{"pageTitle":"Kłopoty polskiego eksportu. NBP: mamy do czynienia z najdłuższym okresem spadku w XXI w.","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["branza-motoryzacyjna","chiny","eksport","handel","najnowsze","nbp","samochody","ue"],"pagePostAuthor":"Dorota Mariańska","pagePostDate":"7 lutego 2025","pagePostDateYear":"2025","pagePostDateMonth":"02","pagePostDateDay":"07","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":735699}} }
300Gospodarka.pl

Kłopoty polskiego eksportu. NBP: mamy do czynienia z najdłuższym okresem spadku w XXI w.

Trzeci kwartał 2024 r. był szóstym z rzędu, kiedy nastąpił realny spadek eksportu. To najdłuższy taki okres w XXI w., podał Narodowy Bank Polski.

NBP informuje jednocześnie, że spadek eksportu okazał się też nieco głębszy niż średnio w krajach Unii Europejskiej (-0,5 proc. rok do roku).

Niekorzystny wpływ na realną dynamikę eksportu miał niski popyt w Unii Europejskiej, jak i słaba aktywność sektora eksportowego w krajach będących najważniejszymi partnerami handlowymi Polski. Dodatkowo negatywny wpływ na dynamikę polskiego eksportu miał również duży wzrost importu w wielu gospodarkach UE z krajów trzecich, zwłaszcza z Chin w takich kategoriach, jak towary konsumpcyjne trwałego użytku, czy części środków transportu – czytamy w raporcie „Bilans Płatniczy Rzeczypospolitej Polskiej za III kwartał 2024 r.”.

Jak podaje bank centralny, w III kwartale 2024 r. kontynuowana była spadkowa tendencja eksportu towarów. Jego wartość obniżyła się do 345,7 mld zł, była więc o 3,7 proc. niższa rok do roku. NBP podkreśla przy tym, że skala spadku eksportu była mniejsza niż w poprzednich kwartałach 2024 r.

Stopniowa stabilizacja wartości eksportu znalazła odzwierciedlenie w zmniejszeniu skali spadków w czterech kategoriach, a w kolejnych dwóch tj. w produktach rolnych oraz towarach konsumpcyjnych wartość eksportu ukształtowała się na poziomie zbliżonym do III kwartału 2023 r. – czytamy w raporcie.

Podobnie jak w II kwartale, tak i w okresie lipiec-wrzesień 2024 r. najgłębszy spadek eksportu miał miejsce w kategorii obejmującej środki transportu.

W omawianym okresie wartość ich eksportu zmniejszyła się o 10,3 proc. rok do roku (wobec 14,2 proc. w II kwartale), przyczyniając się do obniżenia dynamiki eksportu ogółem o 2,0 punkty procentowe. Na głębokie spadki w tej kategorii duży wpływ miała pogarszająca się sytuacja branży motoryzacyjnej – informuje Narodowy Bank Polski.

Jak wylicza bank centralny, najsilniej zmniejszył się eksport akumulatorów elektrycznych (33,3 proc. rok do roku), aut osobowych (25,5 proc.), ciągników samochodowych (36,5 proc.) oraz autobusów (37,3 proc.).

Polecamy też: