{"vars":{{"pageTitle":"UE zgadza się na 770 mln zł pomocy dla Przewozów Regionalnych, bo Polska obiecała otworzyć kolej na konkurencję","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["europa","ke","kolej","komisja-europejska","polska","pomoc-publiczna","prawo","przewozy-regionalne","transport","transport-kolejowy","ue","unia-europejska"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"20 kwietnia 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"04","pagePostDateDay":"20","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":122420}} }
300Gospodarka.pl

UE zgadza się na 770 mln zł pomocy dla Przewozów Regionalnych, bo Polska obiecała otworzyć kolej na konkurencję

Polska zobowiązała się do szybszego otwarcia regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich na konkurencję, w związku z czym Komisja Europejska wyraziła zgodę na udzieloną już pomoc publiczną w wysokości ok. 770 mln zł na restrukturyzację spółki Przewozy Regionalne (obecnie Polregio).

„Nasze postępowanie wyjaśniające wykazało, że polskie środki pomocy na restrukturyzację na rzecz spółki Przewozy Regionalne były konieczne i proporcjonalne, aby zapewnić dalsze prowadzenie działalności przez tę spółkę. Pozwoliło to uniknąć poważnych zakłóceń w świadczeniu regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich i zapewniło jakość sieci połączeń w Polsce”  – powiedziała unijna komisarz ds. konkurencji Margrethe Vestager.

„Jednocześnie ewentualny negatywny wpływ interwencji publicznej na konkurencję będzie ograniczony, gdyż Polska zobowiązała się przyspieszyć otwarcie sektora regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich na konkurencję” – dodała.

Spółka Polregio, do 2020 występująca pod nazwą Przewozy Regionalne, jest największym operatorem regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich w Polsce i jedynym dostawcą usług publicznych kolejowego transportu pasażerskiego w siedmiu z szesnastu województw. Spółka, której większościowym właścicielem jest państwowa Agencja Rozwoju Przemysłu, ma trudności finansowe.

W styczniu 2018 r. Komisja wszczęła formalne postępowanie wyjaśniające, aby ocenić, czy niektóre środki pomocy na rzecz spółki, występującej wówczas pod nazwą Przewozy Regionalne, są zgodne z unijnymi zasadami pomocy państwa.

Postępowanie wyjaśniające objęło pomoc na restrukturyzację o wartości 770 mln zł (około 181 mln euro), zgłoszoną Komisji przez Polskę w 2015 r., jak również inne środki pomocy państwa przyznane spółce w ramach tej samej ogólnej restrukturyzacji przed 2015 r.

Aby ograniczyć ewentualny negatywny wpływ tej pomocy na konkurencję, Polska zobowiązała się szybciej zrezygnować z tej praktyki i zakończyć ten proces wcześniej niż wymaga tego pakiet kolejowy.

Co więcej, Polska zobowiązała się do stopniowego otwarcia rynku w drodze przetargów publicznych.

W praktyce jest to możliwe poprzez nieprzedłużanie niektórych istniejących zamówień lub niewykorzystanie maksymalnego dopuszczalnego okresu obowiązywania zamówień przed datą zakończenia bezpośredniego udzielania zamówień na świadczenie usług publicznych.

Na tej podstawie Komisja uznała, że pozytywne skutki środka przewyższają jego ewentualny negatywny wpływ na konkurencję i zatwierdziła środki zgodnie z unijnymi zasadami pomocy państwa.

Drogowy cud w Polsce za cenę kolei: ostatnie dekady to gwałtowny przyrost autostrad i likwidacja torów kolejowych