{"vars":{{"pageTitle":"Krótki przewodnik po tym, jak współwłaścicielem linii Norwegian została Komunistyczna Partia Chin","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["explainer","news"],"pageAttributes":["chiny","koronawirus","linie-lotnicze","lotnictwo","norwegian-air","transport","turystyka"],"pagePostAuthor":"Martyna Trykozko","pagePostDate":"24 listopada 2020","pagePostDateYear":"2020","pagePostDateMonth":"11","pagePostDateDay":"24","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":71505}} }
300Gospodarka.pl

Krótki przewodnik po tym, jak współwłaścicielem linii Norwegian została Komunistyczna Partia Chin

Nie jest łatwo być w tym roku liniami lotniczymi. Jeden z popularnych europejskich przewoźników, Norwegian Air, na skutek koniecznej restrukturyzacji znalazł się – poprzez bardzo długi łańcuch korporacyjnych zależności – w rękach chińskiego rządu.

Wszystko wydarzyło się w maju tego roku, kiedy linie Norwegian Air stanęły przed koniecznością restrukturyzacji swojego zadłużenia i sprzedaży swoich akcji różnym podmiotom.

Norwegian musiał zredukować dług po to, aby zakwalifikować się do otrzymania pomocy od rządu Norwegii dla firm dotkniętych pandemią koronawirusa.

Udziały w firmie zostały przede wszystkim przekazane firmom, od których norweska linia leasingowała samoloty i wobec których była zadłużona.

W ten sposób współwłaścicielem Norwegian Air stało się między innymi BOC Aviation – największy leasingodawca samolotów w Azji.

Od maja spółka jest właścicielem 12,67 proc. udziałów w liniach Norwegian, co czyni ją drugim największym udziałowcem. Największy udziałowiec, firma AerCap, ma nie tak wiele większy, bo 15,9-proc. udział.

A co ma do tego komunistyczny rząd Chin?

Linie Norwegian Air, zapytane o kwestię udziałowców linii przez dziennikarza Financial Times Richadra Milne’a, dokładnie wszystko wyjaśniły, pokazując także współczesne patologie związane z przejrzystością dzisiejszego korporacyjnego świata.

“BOC Aviation jest firmą kontrolowaną przez Sky Splendor Limited, która jest z kolei kontrolowana przez Bank of China Group Investment Limited, która jest z kolei kontrolowana przez Bank of China Limited, która jest z kolei kontrolowana przez Central Huijin Investment Ltd, która jest z kolei kontrolowana przez China Investment Corporation, której właścicielem jest rząd Chińskiej Republiki Ludowej.”

Norwegian jest największą linią lotniczą w Norwegii i czwartym największym tanim przewoźnikiem w Europie, po Ryanairze, Wizzairze oraz easyJet. W zeszłym roku linia znalazła się wśród dziesięciu największych przewoźników lotniczych na kontynencie.

Azjatyckie linie lotnicze najszybciej powrócą do stanu sprzed pandemii, ale cała branża ma przed sobą kilka trudnych lat