{"vars":{{"pageTitle":"Ma być więcej stref czystego transportu w miastach. Rząd chce przyjąć nowe przepisy","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","news"],"pageAttributes":["czyste-powietrze","elektromobilnosc","legislacja","miasta","najnowsze","samorzady","smog","strefy-czystego-transportu","transport","transport-miejski"],"pagePostAuthor":"Kamila Wajszczuk","pagePostDate":"30 kwietnia 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"04","pagePostDateDay":"30","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":707105}} }
300Gospodarka.pl

Ma być więcej stref czystego transportu w miastach. Rząd chce przyjąć nowe przepisy

Rząd planuje przyjęcie w IV kw. br. projektu zakładającego utworzenie stref czystego transportu w miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców, wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

Projekt przewiduje też nałożenie obowiązku zakupu wyłącznie autobusów zeroemisyjnych (elektrycznych i wodorowych) i zawierania umów przewozu tylko z podmiotami korzystającymi z takich autobusów przez miasta powyżej 100 tys. mieszkańców oraz Metropolię Gornośląsko-Zagłębiowską

Wprowadzenie proponowanych rozwiązań stanowić ma także realizację reform związanych z przyjętym przez Radę Ministrów w kwietniu 2021 r. Krajowym Planem Odbudowy (KPO).

Sposób na mniej smogu

W projektowanej ustawie proponuje się wprowadzenie przepisów mających na celu m.in. wprowadzenie obowiązku tworzenia stref czystego transportu w miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców w przypadku przekroczenia dopuszczalnych norm emisji NO2 – czytamy w wykazie.

Ponadto niezwłocznie po dokonaniu oceny stanu powietrza Główny Inspektor Ochrony Środowiska będzie przekazywał gminom, na obszarze których stwierdzono przekroczenie dopuszczalnego poziomu stężenia średniorocznego poziomu zanieczyszczeń dwutlenkiem azotu NO2 informację o stwierdzeniu tego przekroczenia, bądź o spadku stężenia do dopuszczalnego poziomu.

Zeroemisyjny transport publiczny

Zostanie wprowadzony obowiązek nabywania w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców oraz w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, jedynie autobusów lub trolejbusów zeroemisyjnych w celu świadczenia usługi komunikacji miejskiej oraz do zawierania umów przewozu wyłącznie z podmiotami posiadającymi takie pojazdy, podano także.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia łączy dziś 41 miast i gmin, na terenie których organizuje i nadzoruje i realizuje zadania publiczne związane z transportem publicznym.


Interesuje cię energetyka i ochrona klimatu? Zapisz się na 300Klimat, nasz cotygodniowy newsletter


Zgodnie z projektem, umowy zawarte przez jednostki samorządu terytorialnego na wykonywanie zadań publicznych wygasają z dniem 31 grudnia 2025 r., jeżeli nie zostanie zapewnione wykorzystanie pojazdów elektrycznych lub pojazdów napędzanych gazem ziemnym na poziomie wskazanym w projekcie.

Proponowane rozwiązania przyczynią się do redukcji szkodliwych emisji m.in. tlenków azotu, pyłów zawieszonych oraz zanieczyszczenia hałasem. Ponadto będą mieć pozytywny wpływ na poprawę zdrowia publicznego i obniżenia liczby chorób związanych z oddychaniem. Przełoży się to na jakość życia mieszkańców oraz spowolnienie zmiany klimatu, podano także.

Polecamy także: