{"vars":{{"pageTitle":"Niskoemisyjny transport i offshore - o tym mówili Michał Kurtyka i Ireneusz Zyska na Impact '21","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","news"],"pageAttributes":["energia-odnawialna","impact","ireneusz-zyska","michal-kurtyka","offshore","oze","transport"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"13 maja 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"05","pagePostDateDay":"13","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":133507}} }
300Gospodarka.pl

Niskoemisyjny transport i offshore – o tym mówili Michał Kurtyka i Ireneusz Zyska na Impact ’21

Morska energetyka wiatrowa oraz rozwój niskoemisyjnego transportu to główne tematy rozmów podczas konferencji Impact’21 12 maja.  Uczestniczyli w niej minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka i wiceminister Ireneusz Zyska.

Minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka podczas panelu „Jak kształtować rynek, aby inwestycje w offshore były opłacalne i stabilne, a cena energii konkurencyjna?” powiedział, że Polska rozważa rozwój morskich farm wiatrowych o łącznej mocy na poziomie 11 GW do 2040 roku.

„We wrześniu ubiegłego roku w Szczecinie podpisaliśmy Deklarację Bałtycka na rzecz Morskiej Energetyki Wiatrowej. Jej sygnatariuszami było osiem państw bałtyckich oraz Komisja Europejska. Nadchodzi czas, by przejść do konkretnych działań” – powiedział minister Kurtyka.

W kierunku niskoemisyjnego transportu

Z kolei pełnomocnik rządu ds. OZE Ireneusz Zyska w panelu „Jak zorganizować transport po pandemii? Jak praktycznie „napędzać” nowy transport?” wskazał, że zgodnie z Krajowym Planem Odbudowy, modernizacja systemu transportowego po pandemii musi mieć także wymiar ekologiczny.

„Krajowy Plan Odbudowy podkreśla, że odbudowa systemu transportowego po pandemii musi mieć wymiar ekologiczny i zakłada wsparcie na zakup 1200 autobusów elektrycznych i wodorowych w polskich miastach” – zaznaczył.

Jak dodał, w resorcie klimatu i środowiska finalizowane są prace nad uruchomieniem programów wsparcia na zakup pojazdów elektrycznych oraz budowę infrastruktury ładowania pojazdów oraz tankowania ich wodorem czy nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

„Zależy nam, aby zaproponowane rozwiązania w nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych dały samorządom oraz obywatelom konkretne instrumenty do budowania niskoemisyjnego transportu” – podsumował.

Za 30 lat po drogach będą jeździć 3 miliardy samochodów. To oznacza gigantyczny kryzys