{"vars":{{"pageTitle":"Nastroje społeczne decydują, co najczęściej kupujemy w sieci. Komiksy i książki wracają do łask","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["2020","2021","2022","agd","e-commerce","idosell","inflacja","internet","komputery","najnowsze","pandemia","rozrywka","wojna","zakupy"],"pagePostAuthor":"Dorota Mariańska","pagePostDate":"2 maja 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"05","pagePostDateDay":"02","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":558415}} }
300Gospodarka.pl

Nastroje społeczne decydują, co najczęściej kupujemy w sieci. Komiksy i książki wracają do łask

Potrzeby kupujących zmieniają się diametralnie. Zależą od społecznych nastrojów. Najpierw akcesoria ogrodowe, później smartfony i komputery, a ostatnio komiksy, książki i gadżety – to Polacy kupowali najczęściej przez Internet w ostatnich latach.

Polska platforma sklepowa IdoSell sprawdziła, jakie produkty najczęściej kupujemy w sieci. Firma przyjrzała się, jak to wyglądało w 3 ostatnich latach.

– Triada – pandemia, wojna i inflacja sprawiły, że konsumenci na całym świecie zaczęli chętniej i więcej korzystać z usług sklepów internetowych. Powodem są konkurencyjne ceny, dostępność przez całą dobę i coraz szybsza obsługa przesyłek. Jak wykazują badania, w 2022 roku liczba kupujących w e-commerce ustabilizowała się na wysokim poziomie. To aż 77 proc. internautów, czyli prawie o 1/3 więcej niż przed 2020 rokiem – mówi Wojciech Łaszkiewicz z IdoSell.

Rozrywka na pierwszym miejscu

Największy wzrost sprzedaży w minionym roku odnotowały sklepy z komiksami, książkami i gadżetami (594 proc.). Duży skok zanotowano także w sprzedaży olejów rolniczych i samochodowych oraz wyposażenia dla rolników (skok o 339 proc.). Polacy chętniej kupowali lustra, płytki lustrzane, drzwi przesuwne i szklane daszki (295 proc.), a także sprzęt sportowy do ćwiczeń w domu (261 proc.).

Na kolejnych miejscach uplasowały się: meble (141 proc.), cebule kwiatowe i rośliny ogrodowe (95 proc.), walizki (91 proc.), filtry do wody, dzbanki filtrujące, butelki (85 proc.), narzędzia i sprzęty ogrodowe (82 proc.) oraz elementy grzewcze z termostatem, wanny, panele prysznicowe, umywalki (75 proc.)


Zobacz też: Gotówka odejdzie do lamusa? Polacy pokochali zakupy bez jej użycia


Z drugiej strony 2022 rok nie był najlepszym dla sklepów internetowych sprzedających kwiaty i upominki (spadek o 80 proc.), akcesoria obuwnicze (spadek o 79 proc.), produkty do karmienia i opieki nad dziećmi (mniej o 68 proc.), gadżety erotyczne (mniej o 65 proc.), małe AGD (spadek o 54 proc.).

– Dane skłaniają do refleksji, że konsumenci oprócz tego, że szukają rozrywki, inwestują w aranżację wnętrz oraz przestrzeni zielonych. Szukają też oszczędności w codziennych sprawach wynikających z coraz popularniejszego trendu na bycie eko – ocenia Sara Dzierżawska z IdoSell.

Smartfony i komputery królowały w 2021 r.

Jak wynika z analizy IdoSell, z roku na rok tendencje zakupowe zmieniają się diametralnie.

– Dane odzwierciedlają nie tylko wzrosty i spadki sprzedaży, ale też nastroje społeczne. Na ich podstawie doskonale widać, jak dynamicznie zmieniają się potrzeby kupujących – komentuje Sara Dzierżawska.


Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!


W 2021 r. Polacy najchętniej kupowali smartfony i komputery (wzrost o 168 proc.), kawę i herbatę (o 118 proc.), meble i dekoracje do urządzania salonu (o 96 proc.). Znaczny wzrost odnotowały także sklepy sprzedające sprzęt muzyczny (90 proc.), akcesoria łazienkowe (78 proc.), damskie torebki (76 proc.), lampy (70 proc.), maty na krzesła biurowe (67 proc.).

Przede wszystkim ogród

A jak to wyglądało 2 lata temu?

Zakaz przemieszczania się sprawił, że Polacy więcej czasu spędzali w przydomowych ogrodach i na rodzinnych ogródkach działkowych. Zaczęli więc kupować w internecie sekatory, grabie i inne narzędzia (wzrost sprzedaży o 174 proc.), meble ogrodowe (wzrost o 114 proc.), sprzęty do rozrywki na świeżym powietrzu (wzrost o 108 proc.), rośliny (sprzedaż zwiększyła się o 82 proc.) oraz nasiona (wzrost o 82 proc.).

Spadek zainteresowania w 2020 r. odnotowali sprzedawcy akcesoriów i gadżetów na imprezy (o 59 proc.), kostiumów (o 46 proc.), walizek (o 36 proc.), prezentów dla dzieci (o 29 proc.), akcesoriów religijnych (o 26 proc.) oraz firmy, które zajmują się dostawą jedzenia (o 47 proc.).

Polecamy: