{"vars":{{"pageTitle":"Nie ufamy sklepom i ich rabatom. Mimo to większość weźmie udział w Black Friday","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["black-friday","ceny","e-commerce","najnowsze","promocje","rabaty","sklepy","sklepy-internetowe","zakupy","zywnosc"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"20 listopada 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"11","pagePostDateDay":"20","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":629589}} }
300Gospodarka.pl

Nie ufamy sklepom i ich rabatom. Mimo to większość weźmie udział w Black Friday

W tym roku 63,2 proc. Polaków zamierza zrobić zakupy w ramach Black Friday. To mniej więcej tyle samo ile w ubiegłym roku – wynika z najnowszego raportu. 

– Duża część Polaków zamierza coś kupić przy okazji Black Friday i to jest dobra wiadomość dla handlu. Jednak trzeba wyraźnie zaznaczyć, że co roku ten odsetek jest w miarę podobny – wskazuje współautor badania UCE Research i Grupy Offerista Robert Biegaj.

Co i za ile Polacy kupują w czasie Black Friday?

Na rynku funkcjonuje opinia, że Polacy uwielbiają obniżki. Zdecydowana większość, bo aż 90 proc. z nas kupuje żywność w promocjach. Natomiast w ramach Black Friday poluje się na inne rzeczy – głównie odzież, obuwie, perfumy i elektronikę. To nie są produkty pierwszej potrzeby, więc mechanizm konsumencki działa tutaj inaczej.

Z sondażu wynika też, że 18,3 proc. rodaków nie zamierza skorzystać z ofert w Black Friday, natomiast 18,5 proc. Polaków jeszcze nie wie, czy zrobi zakupy w ramach Black Friday.

Uczestnicy badania zadeklarowali również, ile pieniędzy łącznie wydali w zeszłym roku na zakupy z okazji Black Friday. Respondenci najczęściej podawali przedział 300-400 zł – 13,8 proc. Następnie deklarowali 200-300 zł – 12,4 proc. Wskazania 400-500 zł i powyżej 1000 zł uzyskały po 12,3 proc.

Z kolei w tym roku Polacy najczęściej zapowiadają, że wydadzą odpowiednio 400-500 zł – 12,9 proc., powyżej 1000 zł – 12,3 proc., a 300-400 zł – 12,1 proc.

Promocja 70 proc.? Nie, dziękuję

Eksperci z UCE Research zwracają też uwagę na ciekawy trend. Polacy marginalnie interesują się lub nie chcą polować na rabaty powyżej 70 proc. W tym roku przedział 70-80 proc. miał 7 proc. wskazań, a powyżej 80 proc. – 6,1 proc. Natomiast w zeszłym roku wyglądało to jeszcze gorzej, tj. 70-80 proc. miał 5,3 proc. deklaracji, a powyżej 80 proc. wskazywało jedynie 3,7 proc.


Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter! Obserwuj nas też w Wiadomościach Google.


Autorzy badania uważają, że konsumenci – często zrażeni wcześniejszymi doświadczeniami – nie bardzo ufają sklepom. Szukają ofert, które wydają im się bezpieczne i realne. Poza tym promocji powyżej 70 proc. jest w czasie Black Friday w Polsce niewiele. Nie zawsze też dotyczą najbardziej interesujących towarów.

Badanie zostało przeprowadzone 13-14 listopada tego roku metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) przez UCE Research i Grupę Offerista. Wzięło w nim udział 1056 dorosłych Polaków.

To też może Cię zainteresować: