{"vars":{{"pageTitle":"Orlen inwestuje w terminal przeładunkowy. Zapłaci za niego 500 mln zł","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["energetyka","grupa-lotos","najnowsze","orlen","pkn-orlen","rafineria-gdanska","saudi-aramco"],"pagePostAuthor":"Emilia Siedlaczek","pagePostDate":"20 stycznia 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"01","pagePostDateDay":"20","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":465870}} }
300Gospodarka.pl

Orlen inwestuje w terminal przeładunkowy. Zapłaci za niego pół miliarda złotych

PKN Orlen zbuduje za 0,5 mld zł w terminal przeładunkowy olejów, paliw i bioodpadów w Gdańsku. To ma wzmocnić bezpieczeństwo i pewność dostaw produktów – poinformowała spółka. W Gdańsku powstaje też warta ponad 1,4 mld zł instalacja, która umożliwi produkcję wysokiej jakości olejów.

Nowy terminal na nabrzeżu Rafinerii Gdańskiej ma ruszyć w 2025 roku. Umożliwi przeładunek rocznie ponad miliona ton produktów, w tym olejów bazowych, paliw żeglugowych i biododatków do paliw. Grupa Orlen podkreśliła, że inwestuje ponad pół miliarda złotych we wzmocnienie bezpieczeństwa i pewności dostaw produktów.

Projekt terminala obejmuje budowę nabrzeża przeładunkowego do obsługi statków o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m. Pojawią się rurociągi, stalowe estakady, infrastruktura podziemna i pomocnicza łącząca terminal z rafinerią w Gdańsku.

Terminal zbuduje konsorcjum spółek z Grupy NDI, Biproraf, BPBM „PROJMORS” i Scherzer GmbH. Obiekt umożliwi przeładowywanie komponentów i biokomponentów, będących składnikami biopaliw.

Jak podała spółka, równolegle w Gdańsku powstaje związana z terminalem nowoczesna instalacja HBO, czyli tzw. Hydrokrakingowy Blok Olejowy. Wartość tego projektu to ponad 1,4 mld zł. Instalacja HBO w gdańskiej rafinerii umożliwi produkcję wysokiej jakości olejów. Jej budowa rozpoczęła się pod koniec 2021 roku.

Dzięki instalacji HBO, realizowanej od 2021 r. poprawi się ekonomika przerobu ropy naftowej. Wprowadzenie na polski rynek oraz rynki zagraniczne najnowocześniejszych olejów bazowych grupy II, które są zupełnie nową kategorią produktów, spowoduje znaczący wzrost konkurencyjności koncernu. Instalacja ma produkować rocznie ponad 400 tys. ton tych olejów oraz kilkadziesiąt tysięcy ton półproduktów paliwowych – poinformowała spółka.

Projekty kosztują łącznie 2 mld zł, ale przyniosą zyski

Przeznaczamy łącznie 2 mld zł na inwestycje, które zwiększą opłacalność przerobu ropy naftowej rafinerii i wzmocnią bezpieczeństwo dostaw produktów. Inwestując we własną infrastrukturę, zwiększamy naszą niezależność od partnerów zewnętrznych. Tym samym generujemy znaczące oszczędności w obszarze logistyki. Co ważne, wykorzystujemy przy tym potencjał lokalnych firm, które na nasze zlecenie będą pracowały przy tym projekcie – powiedział prezes PKN Orlen Daniel Obajtek.

Jakie są docelowe moce przeładunkowe morskiego terminala zlokalizowanego na Martwej Wiśle? W kolejnych latach mogą wynieść do 2 mln ton produktów rocznie.

Jak zaznaczył Orlen, realizacja inwestycji poprawi rentowność i bezpieczeństwo dostaw biokomponentów do produkcji paliw (biobenzyny i biodiesela) oraz transportu produktów (olejów bazowych i paliw żeglugowych) powstających w rafinerii.

Terminal odciąży też funkcjonującą na terenie zakładu bocznicę kolejową. To właśnie tą drogą odbywa się obecnie transport produktów między rafinerią a zewnętrznymi produktami przeładunkowymi.

Prace realizujemy w newralgicznym punkcie, jakim jest teren gdańskiej rafinerii. Wymaga to od nas bardzo precyzyjnego planowania pracy i realizacji robót z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa – stwierdziła prezes Grupy NDI Małgorzata Winiarek-Gajewska.

Zarówno projekt instalacji HBO, jak i projekt budowy morskiego terminala przeładunkowego przygotowali specjaliści z Grupy Lotos.

Dzięki bardzo dobrej współpracy zespołów obydwu łączących się firm projekty zostały płynnie przejęte i są obecnie kontynuowane przez PKN Orlen – podano w komunikacie.

Kiedy decyzja o inwestycji z Saudi Aramco?

– Decyzja w sprawie inwestycji w kompleks petrochemiczny w Gdańsku, wspólnej z Saudi Aramco i jego spółką zależną SABIC, powinna zapaść w ciągu około półtora roku – poinformował Obajtek.

Jak dodał, niebawem Orlen przystąpi do analiz studium wykonalności kompleksu petrochemicznego w Gdańsku. Zazwyczaj takie analizy trwają około półtora roku.

W lipcu 2022 roku Orlen poinformował, że rozważa potencjalny wspólny projekt kompleksu petrochemicznego. Miałby on obejmować wielkoskalowy kraker parowy z mieszanym wsadem wraz z instalacjami pochodnymi, który byłby zintegrowany z rafinerią w Gdańsku.

– Chcemy podjąć decyzję w sprawie tej inwestycji jak najszybciej – dodał Obajtek.

Grupa PKN Orlen zarządza rafineriami w Polsce, Czechach i na Litwie. Prowadzi działalność detaliczną w Europie Środkowej, wydobywczą w Polsce, Norwegii, Kanadzie i Pakistanie. Zajmuje się także produkcją energii, w tym z OZE, i dystrybucją gazu ziemnego. W ramach budowy koncernu multienergetycznego spółka sfinalizowała przejęcia Energi, Grupy Lotos oraz PGNiG. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 131,5 mld zł w 2021 roku. Spółka jest notowana na GPW od 1999 roku.

Czytaj także: