{"vars":{{"pageTitle":"Orlen stworzy w Płocku infrastrukturę wodorową dla transportu publicznego","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["live","news"],"pageAttributes":["elektromoblinosc","list-intencyjny","paliwa-przyszlosci","pkn-orlen","plock","solaris","wodor"],"pagePostAuthor":"Hubert Bigdowski","pagePostDate":"29 stycznia 2020","pagePostDateYear":"2020","pagePostDateMonth":"01","pagePostDateDay":"29","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":38055}} }
300Gospodarka.pl

Orlen stworzy w Płocku infrastrukturę wodorową dla transportu publicznego

PKN Orlen i miasto Płock podpisały list intencyjny o współpracy na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego opartego o napędy wodorowe –  podał PKN Orlen w komunikacie.

Efektem działań prowadzonych w ramach porozumienia ma być stworzenie w Płocku infrastruktury tankowania wodoru przeznaczonej dla pojazdów komunikacji miejskiej oraz usług publicznych.

Grupa Orlen wytwarza ok. 45 ton wodoru na godzinę, z czego większość zużywana jest na potrzeby procesów produkcyjnych.

Koncern rozpoczął już realizację instalacji doczyszczania wodoru, która od 2021 roku pozwoli na wprowadzenie tego paliwa na rynek.

„Wodór, z uwagi na możliwy zasięg i dużą masę, którą jest w stanie napędzać, jest paliwem szczególnie perspektywicznym w kontekście transportu publicznego. Porozumienie z miastem Płock jest kolejnym krokiem, który przybliża nas do komercyjnego wdrożenia tej technologii w Polsce. (…) W ubiegłym roku podobne listy intencyjne podpisaliśmy z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią oraz firmą PESA Bydgoszcz, a w najbliższym czasie zamierzamy porozumieć się z kolejnymi samorządami” – powiedział Józef Węgrecki, członek zarządu Orlenu ds. operacyjnych.

Choć na rynek motoryzacji patrzy się głównie przez pryzmat samochodów osobowych, technologia ogniw paliwowych produkujących energię elektryczną przy użyciu wodoru jest najbardziej obiecująca w przypadku autobusów – piszą eksperci 300Research, działu analitycznego 300Gospodarki, w raporcie Wodór – paliwo przyszłości [PDF].

Wśród nielicznych wciąż producentów autobusów wodorowych znajduje się polska firma Solaris, która w zeszłym roku zaprezentowała swój pierwszy model autobusu napędzanego przy użyciu ogniw paliwowych – Solaris Urbino 12 Hydrogen – i podpisała pierwszy kontrakt na dostawę jego 12 egzemplarzy do włoskiego miasta Bolzano.

Na duży potencjał napędu wodorowego w transporcie zwracają także uwagę autorzy innego raportu 300Research pt. „Wodorowa alternatywa [PDF].

Czytaj także:

>>> Powstanie ciężarówka napędzana wodorem. Stworzą ją wspólnie Honda i Isuzu

>>> PKN ORLEN rozpoczyna projektowanie morskiej farmy wiatrowej