{"vars":{{"pageTitle":"Pierwsza wodorowa lokomotywa w Polsce. Testy pojazdu od Pesy już ruszyły","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["lokomotywa","najnowsze","naped-wodorowy","orlen","pesa-bydgoszcz","pociagi-wodorowe","transformacja-wodorowa","transport"],"pagePostAuthor":"Emilia Siedlaczek","pagePostDate":"18 września 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"09","pagePostDateDay":"18","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":608038}} }
300Gospodarka.pl

Pierwsza wodorowa lokomotywa w Polsce. Testy pojazdu od Pesy już ruszyły

Orlen zakupił od spółki Pesa Bydgoszcz lokomotywę, która jest pierwszym w Polsce pojazdem szynowym wykorzystującym napęd wodorowy.

Lokomotywa manewrowa z napędem wodorowym, którą nabył Orlen, docelowo będzie pracowała na bocznicy zakładu produkcyjnego w Płocku. Obecnie ruszają jej testy. Pierwszy przejazd odbył się na trasie Gdynia – Hel.


Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter! Obserwuj nas też w Wiadomościach Google.


Umowa zawarta między Orlenem a Pesą Bydgoszcz obejmuje także 4-letni pakiet serwisowy, w ramach którego realizowane będą m.in. standardowe przeglądy i ewentualne naprawy. Pojemność zbiorników lokomotywy jest ponad pięciokrotnie większa niż w autobusach z napędem wodorowym, wynosi 175 kg.

Daje możliwość całodobowej pracy lokomotywy. W skład systemu trakcyjnego lokomotywy wchodzą dwa ogniwa paliwowe o mocy 85 kW każde, bateria oraz cztery silniki trakcyjne, podano.

Orlen oraz Lotos Kolej planują docelowo wodoryzację floty lokomotyw w zakładzie produkcyjnym w Płocku i w innych lokalizacjach. Co więcej, w dalszej perspektywie koncern stawia na rozwój rynku sprzedaży wodoru oraz budowę sieci stacji tankowania wodorem pojazdów kolejowych.

Do 2030 roku Orlen przeznaczy 7,4 mld zł na inwestycje w technologie wodorowe oparte o odnawialne źródła energii i technologię przetwarzania odpadów komunalnych do wodoru.

Czytaj także: