{"vars":{{"pageTitle":"Po pandemii nadal chcemy podróżować, ale bardziej ekologicznie","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["covid-19","dekarbonizacja","emisje-gazow-cieplarnianych","lotnictwo-pasazerskie","pandemia","podroze","transport","turystyka","zmiany-klimatu"],"pagePostAuthor":"Amelia Suchcicka","pagePostDate":"10 listopada 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"11","pagePostDateDay":"10","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":215254}} }
300Gospodarka.pl

Po pandemii nadal chcemy podróżować, ale bardziej ekologicznie

Niemal 46 proc. ankietowanych firm nie zamierza wracać do wydatków na podróże służbowe sprzed pandemii, a konsumenci chętnie spędzą wakacje w klimatycznie odpowiedzialnych hotelach i ośrodkach turystycznych.

COP26 w Glasgow jest prawdopodobnie najbardziej omawianym medialnie szczytem klimatycznym w historii, a zmiany klimatyczne i działania na rzecz klimatu coraz bardziej zakorzeniają się w świadomości społecznej. Jaki wpływ zmiany klimatu będą miały na branżę turystyczną?

W zeszłym tygodniu pisaliśmy o tym, ile emisji dwutlenku węgla dostarczono planecie dzięki docieraniu na szczyt COP26 w Glasgow prywatnymi odrzutowcami.

Jest to jednak sytuacja nieosiągalna przez 99 proc. populacji. Za połowę wszystkich emisji z lotnictwa odpowiada bowiem 1 proc. najbogatszych ludzi na świecie. 80 proc. ludzkości nigdy nie leciało samolotem.

Natomiast, gdyby lotnictwo było państwem, mieściłoby się w gronie 10 największych emitentów CO2 – z emisjami rocznymi powyżej 900 mln ton CO2 rocznie (dane na 2018 rok). W dodatku emisje tego sektora przed pandemią stale rosły – o 5.7 proc. rocznie.

Co z podróżami służbowymi?

Rynek podróży służbowych od początku pandemii właściwie się zatrzymał. Pisaliśmy o tym tu.

Odsetek firm deklarujących, że w pełni powróci do poziomów sprzed pandemii wzrósł z 16,33 proc. w pierwszym kwartale 2021 do 54 proc. w ostatnim kwartale – wynika z danych zebranych przez Deloitte. Jest to wyraźny wzrost, ale to także informacja, że jednak duża część ankietowanych nie planuje powrotu do tak częstych podróży służbowych jak przed pandemią.

Ponadto, w ankiecie przeprowadzonej przez Deloitte, 33 proc. menedżerów stwierdziło, że ich firmy zobowiązały się do ograniczenia emisji związanych z podróżami służbowymi.

Czas na zmiany w branży hotelarskiej

Konsumenci chcą by hotele i inne obiekty turystyczne przyłączyły się do działań na rzecz klimatu – wynika z badań przeprowadzonych przez Booking.com.

W 2021 roku 81 proc. pytanych osób zadeklarowało, że w ciągu najbliższego roku planuje zatrzymać się w hotelu przyjaznym środowisku. W 2016 roku liczba ta wyniosła tylko 62 proc.

Konsumenci chcą również mieć więcej dostępnych opcji przy podejmowaniu decyzji przyjaznych dla środowiska. Aż 71 proc. respondentów stwierdziło, że biura podróży powinny udostępniać ekologiczne oferty.


czytaj także: Firmy martwią się swoim śladem węglowym. Ale tylko 11 proc. skutecznie redukuje emisje CO2


„Od miejscowości turystycznych, przez linie lotnicze, po hotele – zdecydowanie widać, że coraz więcej firm turystycznych i hotelarskich włącza do swoich kampanii zrównoważone i ekologiczne komunikaty. Ludzie chcą podróżować w sposób bardziej odpowiedzialny” – mówi Manish Kastia, dyrektor działu ds. strategii w firmie Digital Dialog, zajmującej się marketingiem turystycznym.

„Pozostaje jednak pytanie, ile osób jest skłonnych wydać więcej pieniędzy na bardziej ekologiczne podróżowanie, a także jak bardzo są oni gotowi na niedogodności z tym związane. Wielu konsumentów uważa, że to na firmach spoczywa obowiązek przygotowania bardziej ekologicznych ofert przy niewielkich lub żadnych dodatkowych kosztach” – dodaje.

Zestawienie badań pochodzi z MoneyTransfers.com, platformy do porównywania najlepszych dostawców usług transferu pieniędzy.

CBOS: Trzy czwarte Polaków ogranicza codzienne zakupy z powodu rosnących cen