{"vars":{{"pageTitle":"MF: przez niższy VAT na paliwo Polska mogłaby mieć kłopoty w UE","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["ceny-paliw","komisja-europejska","najnowsze","piotr-patkowski","podatki","tarcza-antyinflacyjna","vat"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"8 grudnia 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"12","pagePostDateDay":"08","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":431904}} }
300Gospodarka.pl

MF: przez niższy VAT na paliwo Polska mogłaby mieć kłopoty w UE

VAT na paliwo: pozostawienie w 2023 roku obniżonej 8-proc. stawki, mogłoby grozić konsekwencjami ze strony UE. Poinformował o tym wiceminister finansów.

Podatek VAT na paliwo w Polsce to obecnie 8 procent. To tymczasowa, niższa stawka, którą wprowadziła Tarcza Antyinflacyjna. Ale wkrótce będziemy się musieli z nią pożegnać. Inaczej, zdaniem wiceministra finansów, Polska mogłaby mieć problemy w UE.

UE przeciwna niższej stawce

Komisja Europejska zajęła negatywne stanowisko ws. utrzymania niższych stawek VAT na paliwa w Polsce, podał wiceminister finansów Piotr Patkowski.

Wiceszef resortu powiedział także, że Komisja wyraźnie wezwała Polskę do podniesienia obecnych obniżonych stawek. Zostawienie ich na niższym poziomie miałoby grozić naruszeniem zasad wspólnego rynku UE. To dlatego, że oznaczałoby niższe ceny paliwa w Polsce, jak tłumaczył Patkowski w rozmowie z Polską Agencją Prasową.

Jeśli Polska nie podniesie stawek, może jej grozić tzw. procedura naruszeniowa i pozwanie przed Trybunał Sprawiedliwości UE, stwierdził wiceminister.

W zakresie paliwa może być stosowana jedynie stawka podstawowa, obowiązująca w danym państwie UE. Potwierdził to jednoznacznie komisarz UE w liście do Ministra Finansów z grudnia ubiegłego roku – dodał Patkowski.

W przypadku Polski stawka podstawowa wynosi 23 proc. W ramach Tarczy Antyinflacyjnej tymczasowo obniżono stawkę na paliwa do 8 procent. Obniżka ma obowiązywać jednak tylko do końca roku.

Piotr Patkowski zaznaczył także, że kwestia VAT-u na paliwo mogłaby być podnoszona przy rozmowach o odblokowaniu środków z KPO dla Polski.

Ceny paliwa, gazu i energii

Patkowski poruszył także wątek kosztów dla budżetu, jakie generują różne działania osłonowe podejmowane w tym roku i planowane w przyszłym.

Np. zamrożenie cen gazu w 2022 roku oznacza koszt dla budżetu państwa na poziomie 10 mld zł – wskazał. Rząd zdecydował także o zamrożeniu cen gazu dla niektórych odbiorców w kolejnym roku.

W przypadku cen energii, które zamrozimy w przyszłym roku, to właśnie ten mechanizm jest bardziej skutecznym sposobem na obniżanie rachunków dla odbiorców i przynosi lepsze efekty niż obniżka stawek VAT-u. Przy dynamicznych wzrostach cen nośników energii i cen gazu na rynkach światowych, choć obniżenie stawek VAT powoduje zmniejszenie rachunków, to jednak finalnie mogłyby być one i tak znacznie wyższe niż w 2021 czy w 2022 roku – wskazał Patkowski w rozmowie.

W ramach pakietu osłonowego na rok 2023 gospodarstwa domowe o niskich dochodach maja możliwość uzyskania refundacji zapłaconego podatku VAT za zakup gazu. Taka konstrukcja działań osłonowych jest zbieżna z rekomendacjami instytucji międzynarodowych, które wskazują, że powinny być one jak najlepiej nacelowane na te gospodarstwa domowe, które najbardziej tej pomocy potrzebują – dodał.


Polecamy także: