{"vars":{{"pageTitle":"Podwyżek i benefitów nie będzie. Firmy w Polsce tną koszty","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["benefity","finanse","najnowsze","pensja","podwyzki","praca","rynek-pracy","wynagrodzenie","zatrudnienie"],"pagePostAuthor":"Amelia Suchcicka","pagePostDate":"14 września 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"09","pagePostDateDay":"14","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":354891}} }
300Gospodarka.pl

Podwyżek i benefitów nie będzie. Firmy w Polsce tną koszty

Co druga firma w Polsce nie planuje podwyżek i nowych benefitów dla pracowników w ciągu najbliższych sześciu miesięcy – problem ten dotyczy zwłaszcza mikrofirm, wynika z badania Personnel Service.

Już 3 na 4 przedsiębiorców zatrudniających do 9 osób nie podwyższy pensji ani nie zaoferuje nowych benefitów.

– Obecny czas nie sprzyja nowej ofercie dodatków dla pracowników. Firmy co prawda zdają sobie sprawę, że zatrudnieni oczekują wyrównania w jakiś sposób inflacji, ale niepewność gospodarcza powoduje, że na wzrost wynagrodzenia czy dodatki do pensji będzie mogła liczyć mniejszość – mówi ekspert ds. rynku pracy, założyciel Personnel Service Krzysztof Inglot.

– Pracownicy mówią, że chcą od pracodawców głównie podwyżek, premii lub benefitów, które istotnie obniżają koszty ich życia, jak np. dofinansowanie do paliwa czy wyżywienie w pracy. Firmy liczą jednak siły na zamiary i ostrożnie podchodzą do oferty dla zatrudnionych. Poza pieniędzmi szukają pozapłacowych rozwiązań, w tym część przedsiębiorców jest w stanie zdecydować się na popularny ostatnio 4-dniowy tydzień pracy – dodaje.

Małe firmy – małe benefity

Z badania Personnel Service wynika, że połowa firm nie planuje podwyżek ani nowych benefitów dla pracowników. Taką opcję rozważa co piąty przedsiębiorca, a 12 proc. zdecydowanie zakłada, że wypłaci pieniądze lub rozszerzy pakiet benefitów. Największe szanse na dodatki mają zatrudnieni w największych firmach. Co piąty duży przedsiębiorca zatrudniający ponad 250 osób zdecydowanie planuje nowe świadczenia płacowe lub pozapłacowe. W przypadku firm do 9 pracowników ten odsetek spada do 3 proc.

Wśród firm, które raczej lub zdecydowanie planują dodatki płacowe lub pozapłacowe dla pracowników, na pierwszym miejscu znalazła się premia. Chce ją wręczyć 24% przedsiębiorców. Na stałą podwyżkę wynagrodzenia zdecyduje się co piąta firma, również co piąta wypłaci benefity z okazji rocznic pracy dla wybranych osób. Widać zatem, że w pierwszej trójce benefitów płacowych zdecydowanie większą rolę odgrywają jednorazowe wypłaty niż stała podwyżka wynagrodzenia.

W następnej kolejności pracodawcy (19 proc.) wskazali rozbudowany pakiet opieki medycznej jako benefit, który planują dawać pracownikom. Mniej popularne jest wsparcie psychologiczne, które zamierza oferować 13 proc. pracodawców.

Ponadto, 17 proc. firm wskazuje możliwość pracy zdalnej przez 2-3 dni w tygodniu jako nowy benefit, choć wydawało się, że pandemia uczyniła to już standardem, do którego wszyscy zdążyli się przyzwyczaić. 16 proc. firm planuje wspierać finansowo pasje pracowników, choć ten dodatek nie cieszy się popularnością wśród zatrudnionych i tylko 6 proc. osób wskazuje, że właśnie na taki benefit liczy.

W związku z wysoką inflacją i rosnącymi cenami żywności 15 proc. firm zdecyduje się na darmowe wyżywienie w pracy jako dodatek dla pracujących. Taki sam odsetek rozważy 4-dniowy tydzień pracy, który nadal wydaje się raczej pieśnią przyszłości dla naszego rynku. Część firm dofinansuje też wydatki na paliwo dla dojeżdżających do pracy.

 

Ubóstwo w Polsce znów wzrośnie. „Niestety ten trend w kolejnym roku raczej się wzmocni” [WYWIAD]