{"vars":{{"pageTitle":"Polacy przesiadają się na rower. Infrastruktura próbuje za nimi nadążyć","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["najnowsze","pie","polski-instytut-ekonomiczny","rowery","ruch-rowerowy","transport","transport-miejski"],"pagePostAuthor":"Emilia Siedlaczek","pagePostDate":"16 lipca 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"07","pagePostDateDay":"16","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":596169}} }
300Gospodarka.pl

Polacy przesiadają się na rower. Infrastruktura próbuje za nimi nadążyć

Jazda rowerem to najpopularniejsza aktywność fizyczna Polaków. Wśród 40 proc. aktywnych fizycznie obywateli ponad połowa deklarowała uprawianie tego sportu. Jest to również najpopularniejszy posiadany środek transportu – rower znajduje się w 79 proc. gospodarstw domowych, a samochód – w 66 proc.

Rowery to jeden z podstawowych składników zrównoważonej mobilności miejskiej. Nie zużywają paliw kopalnych, nie powodują zanieczyszczenia powietrza i poprawiają zdrowie zarówno psychiczne, jak i fizyczne.

Polskie miasta rozwijają się dla rowerzystów

Do zrównoważonego rozwoju miast potrzebny jest więc, między innymi, rozwój infrastruktury rowerowej. Chodzi przede wszystkim o drogi i ścieżki rowerowe oraz zwiększanie liczby rowerzystów w miastach. Warto pamiętać, że ze względu na rozwój tras rowerowych i elektrycznych rowerów, jednoślady stają się coraz bardziej konkurencyjne wobec samochodów, szczególnie w przypadku odległości mniejszych niż 5 km.

W ostatnich 10 latach polskie miasta wojewódzkie zwiększyły liczbę dróg rowerowych z 1430 do 3480 km. To wzrost o 143 proc. Największy wzrost nastąpił w mniejszych miastach wojewódzkich, np.: Kielcach (350 proc.), Opolu (287 proc.) i Katowicach (264 proc.)

Wśród siedemnastu miast wojewódzkich, najwięcej kilometrów dróg rowerowych znajdziemy w Warszawie. W stolicy Polski znajduje się 739 km dróg rowerowych, ponad 400 km więcej niż w drugim na liście Poznaniu.

Warto jednak zaznaczyć, że Warszawa jest zdecydowanie największym miastem w Polsce o powierzchni ponad 500 km2. W relacji dróg rowerowych do 1 km2 miasta Warszawa spada na trzecie miejsce w rankingu, za Białymstokiem i Olsztynem.

Długość dróg rowerowych to jednak niejedyny czynnik zachęcający ludzi do preferowania transportu rowerowego. Ważny jest również dobry system bike-sharingu czy poczucie bezpieczeństwa na drodze.

Polskie miasta w rankingach przyjazności rowerzystom

Według rankingu centrumrowerowego.pl, najlepszym miastem dla jednośladów w Polsce jest Warszawa, jednak w światowych rankingach polskich miast próżno jej szukać w czołówce. W indeksie kopenhagizacji, badającym przyjazność miast dla jednośladów, przodują stolica Danii, Amsterdam czy Utrecht.

Z kolei w Global Bicycle Cities Index 2022 Warszawa znajduje się na 59. miejscu, a największą różnicą w porównaniu do np. miast Beneluksu jest odsetek ludzi wybierających rower jako sposób dotarcia do pracy/uczelni/szkoły (modal share). W Antwerpii czy szwedzkim Malmö ten odsetek oscyluje w okolicach 30 proc., a w polskich miastach to zaledwie kilka procent.

Na tle reszty państw Grupy Wyszehradzkiej Polska wypada zdecydowanie najlepiej. W zestawieniu Global Bicycle Index Praga znajduje się poniżej Warszawy i Krakowa, a Budapesztu i Bratysławy nie ma w pierwszej 90-tce miast.

Czytaj także: