{"vars":{{"pageTitle":"Polskie hity eksportowe. Co i komu sprzedajemy?","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["eksport","lody","main","mieso","nabial","najnowsze","owoce","paih","panstwa-trzecie","polska","slodycze","unia-europejska","wolowina","zboza","zywnosc"],"pagePostAuthor":"Dorota Mariańska","pagePostDate":"17 lipca 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"07","pagePostDateDay":"17","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":596135}} }
300Gospodarka.pl

Polskie hity eksportowe. Co i komu sprzedajemy?

Wartość polskiego eksportu rośnie. Zarówno mieszkańcy unijnych krajów, jak i państw spoza Europy doceniają np. polskie lody, wiśnie, makarony czy słodycze.

W ubiegłym roku eksportowaliśmy produkty rolno-spożywcze o wartości ponad 47,6 mld euro. To wzrost o ponad 25 proc. w porównaniu z 2021 r. – tak wynika z najnowszego raportu Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu pt. „The Polish Food Specialities Sector”.

Mleko i mięso podbijają zagranicę

Polskie produkty mleczne można znaleźć na całym świecie. I tak np. 67 proc. polskiego odtłuszczonego mleka w proszku trafia do krajów trzecich. Mowa m.in. o Algierii, Filipinach, Arabii Saudyjskiej, Chinach, Nigerii, Wietnamie, Ghanie, Jordanii i Indonezji – podaje z kolei Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa.

Polskim hitem eksportowym są też lody. Od przystąpienia Polski do UE wartość ich eksportu wzrosła ponad 24-krotnie. Lody znad Wisły są cieszą się uznaniem przede wszystkim wśród klientów z państw członkowskich UE (85 proc. rodzimego eksportu). Doceniają je także mieszkańcy Serbii i Szwajcarii.

– Produkcja mleczarska w Polsce zanotowała wzrost od lat 90. i znacząco się zwiększyła po przystąpieniu Polski do UE, dzięki modernizacji gospodarstw i ulepszeniu przetwórstwa mleka przy wykorzystaniu środków UE. Obecnie Polska dysponuje jednym z najnowocześniejszych przemysłów mleczarskich i jednymi z najbardziej konkurencyjnych cen zakupu mleka w Europie – tłumaczy KOWR.

Nad Wisłą krowy mleczne są hodowane głównie przez indywidualnych rolników (ok. 96 proc. ogólnej liczby stada krów w kraju). Jak podaje Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, w 2021 roku gospodarstwa rolne, posiadające do 20 krów, stanowiły około 78 proc. ogólnej liczby producentów mleka. Niewielka koncentracja stad umożliwia korzystanie z pastwisk, które oprócz naturalnego pokarmu, zapewniają dobrostan zwierząt i ochronę środowiska.


Zobacz też: Zerowa stawka VAT na żywność pozostanie na dłużej. Premier podał datę


Również polski sektor mięsny prężnie się rozwija. Eksport polskiego mięsa wzrósł 7-krotnie od czasu przystąpienia naszego kraju do Unii Europejskiej. Państwa UE w największym stopniu zainteresowane są polską wołowiną (77 proc. całego eksportu mięsa tego rodzaju). Krajowa wołowina cieszy się popularnością także w Północnej Macedonii, Izarelu, Wielkiej Brytanii i Chinach.

– Mięso w Polsce jest produkowane z dbałością o jakość na każdym etapie produkcji, od hodowli do końcowego produktu. Takie czynniki jak troska o dobrostan zwierząt czy nowoczesne technologie pomagają uzyskać produkty wysokiej jakości i o  doskonałym smaku. Polski przemysł mięsny skupia się również na zrównoważonym rozwoju w całym łańcuchu produkcji. Odnawialne źródła energii, biodegradowalne opakowania, transport o niższej emisji i inne najlepsze praktyki zyskują na znaczeniu w branży – wskazuje KOWR.

Polskie jabłka w ponad 60 państwach

Polska znajduje się w pierwszej trójce krajów UE jeżeli chodzi o produkcję owoców. Roczne zbiory w 2022 roku wyniosły ponad 5,2 mln ton owoców. To wzrost o 4,4 proc. rok do roku.

Około 23 proc. krajowej produkcji jabłek przeznaczonych jest na eksport. Polskie jabłka trafiają na rynki w ponad 60 krajach. W około 50 proc. pochłaniają je rynki unijne. Polskie jabłka polubili także Wyspiarze, Egipcjanie czy Kazachowie.

Z kolei głównymi odbiorcami polskich zbóż są Niemcy, Algieria, Holandia, Arabia Saudyjska, Hiszpania, Maroko, Wielka Brytania oraz południowa Afryka. Sprzedajemy też na zewnątrz gotowe wyroby. Np. polskie makarony trafiają do Francji, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Holandii, Włoch czy Czech.

Czekolada górą

Rodzime słodycze docierają do około 150 rynków na całym świecie. Doceniane są zarówno w Europie, jak i w krajach pozaeuropejskich. Można je zjeść np w USA, Ukrainie czy Arabii Saudyjskiej. W polskim eksporcie słodyczy dominują wyroby czekoladowe (82 proc. wartości eksportu). Polska, będąc największym rynkiem czekolady w Europie Środkowej, oferuje około 250 różnych rodzajów batonów czekoladowych.

Z kolei nasze herbaty eksportowane są głównie do Francji, Holandii, Niemiec, Szwecji i Włoch. Zainteresowani są nimi także klienci w USA, Australii, Wielkiej Brytanii, Norwegii, Arabii Saudyjskiej, Kanadzie, Japonii i Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

– Polska jest jednym z liderów na świecie w eksporcie wysokiej jakości herbaty, zajmując pierwsze miejsce w UE i piąte miejsce na świecie po tradycyjnych producentach herbaty, takich jak Indie. Polscy producenci herbaty używają importowanych surowców z roślin herbacianych, jak również rodzimych ziół i owoców – wyjaśnia KOWR.

Natomiast kawy z Polski są w zdecydowanej większości trafiają do Niemiec, Holandii, Czech, Węgier, Słowacji, Francji i Rumunii.

To też może Cię zainteresować: