{"vars":{{"pageTitle":"Przekop Mierzei Wiślanej: nie ma porozumienia między rządem a Elblągiem ws. dokończenia inwestycji","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["finanse-publiczne","inwestycje","ministerstwo-infrastruktury","najnowsze","polityka","prawo","przekop-mierzei-wislanej","samorzady"],"pagePostAuthor":"Martyna Maciuch","pagePostDate":"27 października 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"10","pagePostDateDay":"27","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":381892}} }
300Gospodarka.pl

Przekop Mierzei Wiślanej: nie ma porozumienia między rządem a Elblągiem ws. dokończenia inwestycji

Przekop Mierzei Wiślanej: modernizacja ostatnich 800 metrów toru na rzece Elbląg to zadanie zarządu portu. Taką informację podał rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury Szymon Huptyś.

Sprawa dotyczy pogłębienia ostatniego odcinka toru wodnego przed portem morskim w Elblągu. Bez tego nowa droga wodna wraz z Kanałem Żeglugowym przez Mierzeję Wiślaną nie będzie funkcjonalna.

Prace pogłębiarskie na rzece Elbląg wykonywane przez wykonawcę wybranego przez inwestora, czyli Urząd Morski w Gdyni, kończą się niespełna kilometr przed portem. Samorząd Elbląga uważa, że ten ostatni odcinek toru powinien wykonać inwestor, a nie samorząd. Inwestorem jest zaś Skarb Państwa.

Jednak resort infrastruktury stoi na stanowisku, że zadania powinien podjąć się Zarząd Portu Morskiego w Elblągu. Taką informację przekazał Polskiej Agencji Prasowej rzecznik ministerstwa, Szymon Huptyś.

Elbląg sięga po opinie prawne

Ostatnio prezydent Elbląga Witold Wróblewski przedstawił opinię prawną wykonaną na zlecenie samorządu przez Centrum Ekspertyz i Analiz Prawnych. Jest ona podpisana przez prof. Politechniki Warszawskiej Roberta Suwaja.

Z opinii wynika, że Elbląg nie posiada kompetencji do realizacji zadań polegających na budowie, modernizacji lub utrzymaniu torów wodnych na wewnętrznych, przepływowych wodach morskich w granicach Portu Morskiego Elbląg.

Ekspertyza zamówiona przez elbląski samorząd wskazuje też, że zadania Portu Morskiego Elbląg jako podmiotu zarządzającego sprowadzają się wyłącznie do możliwości prowadzenia budowy, modernizacji i utrzymania infrastruktury portowej znajdującej się na gruntach, którymi on gospodaruje, oraz utrzymania akwenu portowego.

Jak wskazywał niedawno Wróblewski, wynika z niej również, że sfinansowanie innych zadań, takich jak modernizacja toru na rzece Elbląg, stanowić będzie naruszenie zasad dokonywania wydatków ze środków publicznych. Realizowałoby to bowiem zadania administracji rządowej, a nie samorządowej. A środki na takie cele powinny być określone w budżecie państwa.

Ministerstwo podtrzymuje stanowisko

Jak przekazał PAP Szymon Huptyś, opinia, na którą powołuje się Wróblewski, nie wpłynęła do tej pory ani do Urzędu Morskiego w Gdyni, ani do Ministerstwa Infrastruktury.

– Nie jest zatem możliwe odniesienie się do jej treści – wskazuje rzecznik. I dodaje:

MI podtrzymuje swoje dotychczasowe stanowisko w sprawie zakresu prac objętych programem Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Za ostatni, 800-metrowy odcinek infrastruktury zapewniającej dostęp do portu jest odpowiedzialny podmiot nim zarządzający, czyli samorządowa spółka Zarząd Portu Morskiego Elbląg. Poniesienie kosztów utworzenia czy modernizacji toru nie leży po stronie Urzędu Morskiego w Gdyni, lecz podmiotu zarządzającego Portem Elbląg.

Przekop Mierzei Wiślanej

17 września 2022 roku został otwarty Kanał Żeglugowy będący częścią nowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Polska dzięki przekopowi przez Mierzeję Wiślaną zyskała niezależne od Rosji przejście z Zalewu na Bałtyk – podkreślał wówczas rząd.

Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to prawie 23 km. Samo przejście przez Zalew Wiślany ma nieco ponad 10 km, a na rzece Elbląg – także ponad 10 km.

Pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały docelowo 5 m głębokości.

Ale aby Kanał Żeglugowy był funkcjonalny, potrzebne były inwestycje uzupełniające. Jedną z nich jest właśnie modernizacja 800 metrów toru na rzece Elbląg.


Więcej o przekopie Mierzei pisaliśmy w naszym explainerze.

Polecamy też: