Duży wzrost zainteresowania podróżami lotniczymi może w tym roku przynieść liniom lotniczym rekordowe przychody. To i tak za mało żeby mówić o opłacalności inwestycji w branży lotniczej, wynika z prognoz Międzynarodowego Stowarzyszenia Transportu Lotniczego.
Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego (International Air Transport Association, IATA) swoją prognozę opublikowało w poniedziałek. Główny wniosek: przychód branży lotniczej w tym roku osiągnie rekordowe 996 miliardów dolarów. Jest to wzrost o 9,7 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.
Ale jednocześnie wraz ze wzrostem przychodów rosną także wydatki linii lotniczych, które powodują, że zwrot z inwestycji jest niższy niż koszt kapitału. Co oznacza, że mimo rekordowych zysków branża lotnicza jest nierentowna.
– Dochód zaledwie 6,14 dolara na pasażera wskazuje na to, jak niskie są nasze zyski, ledwie wystarczające na kawę w wielu państwach świata – powiedział dyrektor IATA, Willie Walsh, cytowany przez portal telewizji CNBC.
Podróże na niespotykaną skalę
Według dyrektora IATA branża lotnicza oczekuje w tym roku lotów ok. 5 miliarda pasażerów, co jest bezprecedensowym wynikiem. Wskazuje to na coraz większą potrzebę podróżowania. Willie Walsch zaznacza, że transport lotniczy jest ważnym kanałem handlu, z którego trafia do gospodarki ok. 8,3 biliona dolarów.
Najnowszy raport IATA nie pozostawia jednak wątpliwości, że wydatki rosną na taką skalę, że sama marża zysku jest niewielka. W rzeczywistości, prognozowane całkowite wydatki globalnych linii lotniczych na rok 2024 wynoszą aż 936 miliardów dolarów, co stanowi wzrost o 9,4 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem.
Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.
W takim kontekście, prognozowany zwrot z kapitału zainwestowanego na poziomie 5,7 proc. staje się jeszcze bardziej zauważalny, gdyż jest znacznie poniżej średniego kosztu kapitału, który wynosi ponad 9 proc.
Dyrektor IATA zaznaczył, że przyjazna polityka dla biznesu lotniczego przyspieszyłaby inwestycje branży w zrównoważony rozwój. Obecnie linie lotnicze są odpowiedzialne za ok. 3 proc. globalnych emisji dwutlenku węgla.