{"vars":{{"pageTitle":"Restauracje na drodze do normalności. Ale zapaść w turystyce trwa - wynika z analizy Revolut","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news","wykres-dnia"],"pageAttributes":["branza-spozywcza","konsumpcja","main","pandemia","platnosci-bezgotowkowe","restauracje","revolut","turystyka","wydatki"],"pagePostAuthor":"Hubert Bigdowski","pagePostDate":"25 czerwca 2020","pagePostDateYear":"2020","pagePostDateMonth":"06","pagePostDateDay":"25","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":57450}} }
300Gospodarka.pl

Restauracje na drodze do normalności. Ale zapaść w turystyce trwa – wynika z analizy Revolut

Branża restauracyjna w Polsce notuje systematyczny wzrost przychodów, natomiast sektor turystyczny znajduje się dopiero na początku drogi do odrabiania strat – wynika z raportu Revolut Money Report.

Revolut przeanalizował tegoroczne dane transakcyjne ponad miliona klientów w Polsce, aby sprawdzić, jak zmieniają się zachowania konsumenckie Polaków w trakcie pandemii. Badano okres od 2 stycznia do 20 czerwca 2020 roku.

Jak wynika z danych, konsumpcja przebiegała się normalnie do 10 marca, wtedy nastąpiło załamanie i gwałtowny spadek aktywności.

Dzienne wolumeny transakcji osiągnęły minima 12 kwietnia, w czasie Świąt Wielkanocnych. To data graniczna, od której następuje powolny wzrost. Aby ustalić stan obecny, pod uwagę wzięto wyniki z 9 i 19 czerwca. Wskazują one na częściowy powrót do poziomów sprzed pandemii.

Poniżej wykres pokazujący zmiany liczby transakcji kartami fizycznymi w pierwszej połowie 2020 roku w Polsce i za granicą:

Poniżej wykres pokazujący zmiany wartości transakcji kartami fizycznymi w pierwszej połowie 2020 roku w Polsce i za granicą:

Restauracje odrabiają straty, turystyka w zapaści

Z raportu wynika, że pandemia uderzyła we wszystkie typy usług.

Najmniej po 10 marca spadła wartość transakcji w kategorii zakupy oraz wydatki spożywcze. Obie kategorie odrobiły już straty (19 czerwca kolejno 117 proc. i 156 proc.).

„Wydatki spożywcze rekordy biły w drugim tygodniu marca (makaron i papier toaletowy), a na duże zakupy niespożywcze Polacy ruszyli w połowie czerwca (być może wydając nadwyżki zaoszczędzone w trakcie kwarantanny)” – czytamy w raporcie.

Poniżej wykres pokazujący zmiany liczby transakcji w poszczególnych kategoriach:

O ile na koniec czerwca transport odrobił straty (ilość 93 proc., wartość 99 proc.), to wydatki na restauracje jeszcze nie osiągnęły poziomu sprzed pandemii (wartość 75 proc.).

„W zapaści pozostaje branża turystyczna, gdzie ilość i wartość transakcji wróciła do poziomu 1/3 ze stycznia (19 czerwca ilość 34 proc., wartość 29 proc.). Trend jest jednak rosnący i sezon wakacyjny się dopiero rozpoczyna, być może jest szansa na poprawę” – czytamy w raporcie.

Poniżej wykres pokazujący zmiany wartości transakcji w poszczególnych kategoriach:

Revolut to pochodzący z Wielkiej Brytanii fintech (czyli startup działający w sektorze finansowym), który został założony w 2015 roku. Konsumenci mogą z niego korzystać za pomocą konta opartego na aplikacji.

Czytaj także:

Kto zarabia na epidemii? Revolut dzieli się danymi zakupowymi Polaków