{"vars":{{"pageTitle":"2,5 tys. km dróg szybkiego ruchu, pełna sieć autostrad i ekspresówek – ogłoszono Program Budowy Dróg Krajowych do 2030","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["autostrady","drogi-ekspresowe","main","mateusz-morawiecki","ministerstwo-infrastruktury","pbdk","program-budowy-drog-krajowych"],"pagePostAuthor":"Emilia Derewienko","pagePostDate":"9 sierpnia 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"08","pagePostDateDay":"09","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":173256}} }
300Gospodarka.pl

2,5 tys. km dróg szybkiego ruchu, pełna sieć autostrad i ekspresówek – ogłoszono Program Budowy Dróg Krajowych do 2030

Rząd ogłosił Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku, z perspektywą do roku 2033. Planowane w jego ramach inwestycje opiewają na prawie 300 mld zł.

Ponad 2,5 tys. km nowych dróg szybkiego ruchu, dokończenie trwających inwestycji na prawie 4 tys. km, pełna sieć dróg autostrad i dróg ekspresowych – to założenia ogłoszonego 9 sierpnia 2021 roku Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).

Ministerstwo Infrastruktury opracowało projekt nowego programu drogowego. Zaprezentowana w nim została lista inwestycji na drogach krajowych, zaplanowanych przez rząd do realizacji w obecnej dekadzie.

Głównym celem rządu jest dokończenie całej sieci autostrad i dróg ekspresowych w Polsce, czyli brakujących odcinków S10, S11, S12, S16, S74, przygranicznego odcinka A2, czy budowa Beskidzkiej Drogi Integracyjnej S52. Dzięki temu, wszystkie polskie regiony zostaną połączone siecią szybkich dróg.

Nowy RPBDK określa cele polityki transportowej w zakresie budowy drogowej sieci TEN-T na terenie Polski. Obejmuje on również inwestycje nowe o wartości około 187 mld zł oraz kontynuowane – za około 105 mld zł.

Podstawowym źródłem finansowania inwestycji ujętych w RPBDK jest Krajowy Fundusz Drogowy, zasilany m.in. środkami UE.

Lista najważniejszych dróg

Jednym z najważniejszych zadań ujętych w nowym programie drogowym jest rozszerzenie A2 od Łodzi do Warszawy o dodatkowe pasy ruchu oraz budowa Obwodnicy Aglomeracji Warszawy. Inwestycje te wpisują się w koncepcję Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Obwodnica Aglomeracji Warszawy w ciągu A50 i S50 będzie miała ponad 260 km długości, a jej koszt to ok 35 mld zł.

Wśród projektów drogowych są takie drogi jak m.in. Zachodnia Obwodnica Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6. Wartość tej inwestycji o długości ponad 50 km jest szacowana na ok. 5,2 mld zł.

RPBDK zakłada również budowę drogi ekspresowej S11 z Pomorza Środkowego na Górny Śląsk czy drogi S10 od Szczecina do Warszawy.

W ramach poprawy przepustowości sieci dróg szybkiego ruchu zaplanowano ponadto poszerzenie 370 km autostrady A4 na odcinkach Krzyżowa – Wrocław oraz Wrocław – Tarnów. Na realizację tego zadania przewidziano ponad 35,5 mld zł.

Głównymi priorytetami w ramach zadań kontynuowanych pozostają korytarz Via Carpatia, dokończenie S5 i S8 na Dolnym Śląsku oraz dokończenie drogi ekspresowej S6 na Pomorzu.

Polska ma być dobrze skomunikowana

Program został zapowiedziany przez premiera Mateusza Morawieckiego.

Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg i Program budowy 100 obwodnic – to programy, które zmieniają drogi w Polsce. Świetne efekty przynosi także Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Dzięki niemu, w ciągu ostatnich 5 lat, mapa drogowa w naszym kraju zwiększyła się o ponad 40 proc. Jest to jeden z argumentów za kontynuacją programu” – opowiadał szef rządu.

Po rozbiorach, po komunie, po III RP, dziś przyszedł czas, żeby każdy kawałek Polski ze sobą dobrze skomunikować” – skomentował premier Mateusz Morawiecki.