{"vars":{{"pageTitle":"UOKiK ma zastrzeżenia do promocji na stacjach Shell. Brak wymaganej informacji","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["konsumenci","najnowsze","paliwa","promocje","shell","stacje-benzynowe","stacje-paliw","uokik"],"pagePostAuthor":"Kamila Wajszczuk","pagePostDate":"11 marca 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"03","pagePostDateDay":"11","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":689801}} }
300Gospodarka.pl

UOKiK ma zastrzeżenia do promocji na stacjach Shell. Brak wymaganej informacji

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) postawił firmie Shell Polska zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów. Chodzi o brak informacji o najniższej cenie paliwa, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżek w ramach promocji „Wtorki i czwartki z Shell V-Power”, podał Urząd.

Wątpliwości UOKiK wzbudziła promocja ‚Wtorki i czwartki z Shell V-Power’, zgodnie z którą w wymienione dni kierowcy mogli zatankować paliwo w obniżonej cenie. Niestety, ani w materiałach marketingowych, ani na terenie stacji nie pojawiała się informacja o najniższej cenie paliwa, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżek. Tym samym konsumenci nie mogli ocenić, czy promocja jest dla nich korzystna – czytamy w komunikacie.

Informacja o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką powinna się znaleźć obok informacji o obniżonej cenie, a zatem wszędzie tam, gdzie przedsiębiorca ogłasza rabaty dotyczące konkretnego towaru lub usługi, np. w komunikatach marketingowych lub na dystrybutorach paliw. Jeśli zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów się potwierdzą, spółce Shell Polska grozi kara do 10 proc. obrotu, podkreślono również.

Kupujący powinni znać faktyczne warunki

Właściwe oznaczenie promocji i spełnienie wymogów informacyjnych wynikających z dyrektywy Omnibus obowiązuje również stacje paliwowe. Już rok przypominamy rynkowi o nowym prawie. W przypadku Shell zakwestionowaliśmy brak jasnych informacji na temat ceny paliwa, która obowiązywała przed wprowadzeniem przez sieć obniżek w wyznaczone dni. Okazje i obniżki paliw powinny być rzetelnie komunikowane, ponieważ kupujący chcą wiedzieć jakie są faktyczne warunki promocji – powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany w komunikacie.

Dyrektywa Omnibus obowiązuje od 1 stycznia 2023 roku. Prezes UOKiK monitoruje jak przedsiębiorcy dostosowali się do nowych obowiązków – postawił zarzuty czterem przedsiębiorcom w związku z błędnym prezentowaniem promocji, wystosował ponad 70 wystąpień miękkich, w toku jest 14 postępowań wyjaśniających w sprawie sklepów stacjonarnych. Po działaniach UOKiK znaczna część przedsiębiorców skorygowała dotychczasowe praktyki, wskazano w materiale.


Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!


Holendersko-brytyjski koncern Shell to największa firma paliwowa na świecie. W Polsce jest obecny od 1992 roku i jest czwartym pod względem wielkości operatorem stacji paliw – na koniec 2023 roku firma zarządzała siecią 461 stacji.

Czytaj także: