{"vars":{{"pageTitle":"Vectra zwróci pieniądze swoim klientom za usługi aktywowane bez ich zgody","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["najnowsze","platnosci","promocje","reklamacje","tomasz-chrostny","uokik","urzad-ochrony-konkurencji-i-konsumentow","vectra"],"pagePostAuthor":"Emilia Siedlaczek","pagePostDate":"13 grudnia 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"12","pagePostDateDay":"13","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":642530}} }
300Gospodarka.pl

Vectra zwróci pieniądze swoim klientom za usługi aktywowane bez ich zgody

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta (UOKiK) zdecydował, że Vectra powinna zwrócić klientom płatności za usługi aktywowane bez ich zgody, podał Urząd.

Włączenie dodatkowych, płatnych usług zawsze musi odbywać się za wyraźną, świadomą zgodą konsumenta. Chodzi o zapewnienie realnego wyboru i możliwości odmowy. Konsument powinien zadecydować, czy świadczenie jest mu potrzebne i czy chce ponosić związane z nim koszty, które wykraczają poza uzgodnioną opłatę za usługę podstawową, np. dostępu do internetu lub telewizji – powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany w komunikacie.

Promocyjna cena po włączeniu dodatkowo płatnej usługi

Urząd zakwestionował praktyki Vectry stosowane przez operatora przed 11 maja 2020 r. Część ofert promocyjnych, w oparciu o które Vectra zawierała umowy z abonentami, przewidywała automatyczne uruchamianie oprogramowania antywirusowego pod nazwą „Bezpieczny Internet”. W takim przypadku jego aktywacja była wymogiem uzyskania korzystnych warunków usług telekomunikacyjnych i nie można było z tego zrezygnować w momencie zawierania umowy.

W zależności od oferty, tylko przez pierwsze dwa lub cztery miesiące usługa była bezpłatna. Następnie, jeśli konsument nie zrezygnował z dodatkowej usługi, zwiększała wysokość abonamentu o 6,90 zł miesięcznie.

Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, włączenie dodatkowo płatnych usług musi się odbyć za wyraźną zgodą abonenta. Powinno do tego dojść najpóźniej w chwili wyrażenia przez niego woli zawarcia umowy, a nie na samym końcu tego procesu – podano w komunikacie.


Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter! Obserwuj nas też w Wiadomościach Google.


Prezes UOKiK wydał w sprawie Vectry decyzję zobowiązującą. Spółka pozytywnie rozpatrzy odrzucone wcześniej reklamacje dotyczące aktywacji usługi „Bezpieczny Internet”. Zwróci też pobrane za nią środki (do 24 płatności, czyli do 165,60 zł).

Ponadto podwyższone opłaty za maksymalnie pięć pierwszych faktur (do 34,50 zł) zostaną zwrócone wszystkim abonentom, którzy zawarli umowę o świadczenie usługi dostępu do internetu na podstawie warunków oferty promocyjnej przewidującej automatyczną aktywację usługi dodatkowej „Bezpieczny Internet” i zrezygnowali z niej przed otrzymaniem piątej faktury.

Zobowiązanie dotyczy zarówno obecnych, jak i byłych klientów Vectry. Decyzja jest nieprawomocna. Vectra rozpocznie realizację swojego zobowiązania w terminach określonych w decyzji po jej uprawomocnieniu się.

Vectra podaje, że jest największym pod względem liczby abonentów operatorem telewizji kablowej w Polsce.

Czytaj także: