{"vars":{{"pageTitle":"Wakacje upływają pod znakiem drożyzny. Za podstawowe zakupy płacimy coraz więcej","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["ceny","ceny-w-sklepach","ceny-zywnosci","inflacja","najnowsze","sklepy","wakacje","zakupy"],"pagePostAuthor":"Dorota Mariańska","pagePostDate":"20 sierpnia 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"08","pagePostDateDay":"20","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":722153}} }
300Gospodarka.pl

Wakacje upływają pod znakiem drożyzny. Za podstawowe zakupy płacimy coraz więcej

Średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła o 0,21 proc. rok do roku i o 1,64 proc. miesiąc do miesiąca i wyniosła 301,22 zł w lipcu, wynika z danych ASM Sales Force Agency. Na pozycji lidera najniższych cen wciąż utrzymuje się Auchan.

Wzrost cen odnotowano w dziewięciu sieciach, a w pozostałych czterech ceny badanych produktów były niższe niż w czerwcu br. Dodatkowo w siedmiu sieciach średnie ceny koszyków wyniosły więcej niż 300 zł. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Netto (9,15 proc.), natomiast największy spadek w sklepach Intermarche (4,03 proc.).

Zakupy coraz droższe

W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 9 na 13 analizowanych sieci. Największy wzrost ceny koszyka odnotowano po raz kolejny w sieci Lidl, w której średnia cena koszyka w lipcu 2024 r. była wyższa aż o 69,47 zł niż w 2023 r., tj. o 27,98 proc. Natomiast spadek cen zaobserwowano w 4 sklepach, były to m.in. Selgros Cash & Carry (6,80 proc.), Makro Cash & Carry (5,02 proc.) czy Intermarche (4,03 proc.). Średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła rok do roku o 0,21 proc. z 300,58 zł w lipcu 2023 r. do 301,22 zł w lipcu 2024 r.

– Tegoroczne wakacje upływają pod znakiem drożyzny. Lipiec był kolejnym, czwartym z rzędu miesiącem, w którym mieliśmy do czynienia z rosnącą inflacją. Klienci wyraźnie odczuli to przy kasach. Z najnowszej analizy ASM Sales Force Agency wynika, że średni koszyk zakupowy przebił granicę 300 zł. W aż 9 na 13 badanych sieci handlowych ceny były wyższe niż przed miesiącem. Z prognoz ekonomistów wynika, że w kolejnych miesiącach inflacja będzie się utrzymywać na zbliżonym, wysokim poziomie – skomentował Kamil Kruk z ASM Sales Force Agency, cytowany w komunikacie.

– Naszym zdaniem, do końca wakacji klienci będą odczuwać wyższe koszty zakupów. Sieci handlowe, wraz z końcem wakacji i rozpoczęciem nowego roku szkolnego, będą prowadzić wzmożone działania dotyczące walki o klientów. W tym czasie możliwe są promocje i akcje specjalne, ale na spektakularne obniżki cen klienci póki co nie powinni liczyć – dodał.

Najtańsza sieć też podnosi ceny

Z lipcowego badania wynika, że na pozycji lidera najniższych cen wciąż utrzymuje się Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency w tej sieci wyniósł 252,73 zł. To wzrost o 20,82 zł, czyli o 8,98 proc. więcej niż najtańszy koszyk w czerwcu br., należący przed miesiącem również do sieci Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 10,71 zł (Biedronka) i 36,42 zł (Makro Cash & Carry). Najwyższą wartość koszyka zakupowego w lipcu 2024 r. odnotowano w sieci Netto, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 332,62 zł.

Autorzy badania przeanalizowali ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). Sprawdzone zostały ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce.

To też może Cię zainteresować: