{"vars":{{"pageTitle":"Wygaszanie węgla kamiennego w Polsce ma kosztować budżet prawie 29 mld zł","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","news"],"pageAttributes":["energetyka","gornictwo","gornictwo-wegla-kamiennego","projekt-ustawy","transformacja-energetyczna","wegiel","wegiel-kamienny"],"pagePostAuthor":"Barbara Rogala","pagePostDate":"16 grudnia 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"12","pagePostDateDay":"16","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":233018}} }
300Gospodarka.pl

Wygaszanie węgla kamiennego w Polsce ma kosztować budżet prawie 29 mld zł

Ustalono maksymalny koszt rozwiązań ukierunkowanych na stopniowe ograniczenie wydobycia węgla kamiennego, w tym dopłat z budżetu państwa do redukcji zdolności produkcyjnych. To ponad 28,8 mld zł do 2031 roku –  wynika z projektu nowelizacji ustawy o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego.

Projekt zgłoszony przez grupę posłów jest obecnie przedmiotem prac sejmowych. Proponowana nowelizacja ustawy o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego określa elementy nowego systemu wsparcia dla sektora.  Robi to poprzez wprowadzenie krajowych podstaw:

  1. do finansowania ze środków z budżetu państwa dopłat do redukcji zdolności produkcyjnych,
  2. dotyczących zawieszenia i następnie umorzenia zobowiązań pieniężnych spółek górnictwa węgla kamiennego objętych systemem wsparcia powstałych do dnia 31 grudnia 2021 r., w stosunku do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Polskiego Funduszu Rozwoju.

„Proponowane zmiany w ustawie, pociągną za sobą skutki finansowe dla budżetu państwa w postaci wydatków w łącznej kwocie 28 821 mln zł przeznaczonej w latach 2022–2031 na dopłaty do redukcji zdolności produkcyjnych dla przedsiębiorstw górniczych objętych Nowym Systemem Wsparcia” – czytamy w uzasadnieniu.

Skutki dla finansów publicznych

W ocenie projektodawcy, oszacowana kwota wydatków jest na tyle istotna z punktu widzenia budżetu państwa, że wprowadzono do projektu ustawy przepis określający limit wydatków na najbliższe 10 lat.

Na finanse publiczne będzie miało wpływ również zawieszenie i docelowo umorzenie składek na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej przez pracownika i płatnika, Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Emerytur Pomostowych oraz ubezpieczenie zdrowotne. O wysokość umorzenia zostaną pomniejszone wpływy do wymienionych funduszy. Budżet państwa będzie więc musiał wyrównać ten niedobór.

Spółki objęte wsparciem

Nowy system wsparcia, skierowany jest do poszczególnych jednostek produkcyjnych spółek nim objętych, tj. Polskiej Grupy Górniczej, Tauron Wydobycie oraz Węglokoks Kraj. Będzie polegał m.in. na dopłatach do kosztów redukcji zdolności produkcyjnych w ramach uzgodnionego planu zamknięcia jednostek produkcyjnych z uwzględnieniem mechanizmów zapewniających skuteczność tego procesu w postaci m.in. kontroli i weryfikacji wykorzystania wsparcia.

Do czasu zakończenia wydobycia te jednostki produkcyjne będą korzystały z nowego systemu wsparcia w ramach dopłat do redukcji zdolności produkcyjnych. Po zakończeniu wydobycia węgla w poszczególnych jednostkach produkcyjnych i rozpoczęciu procesu likwidacji, będą otrzymywać wsparcie finansowe na koszty nadzwyczajne związane z tym procesem.

„Nowy system wsparcia nastawiony na stopniowe ograniczenie wydobycia węgla w Polsce, umożliwi zarządzenie negatywnymi zjawiskami społecznymi wynikającymi z likwidacji miejsc pracy w górnictwie i powiązanych branżach oraz uniknięcie degradacji uzależnionych od górnictwa regionów. Jako że jedyną realną alternatywą dla nowego systemu wsparcia, jest niekontrolowana upadłość spółek górniczych i szokowe pojawienie się negatywnych zjawisk, w tym bezrobocia – podano także.

Zasady dopłat

Projekt określa podstawowe zasady i warunki związane z dopłatami do redukcji zdolności produkcyjnych. Dopłata ma stanowić dodatnią różnicę pomiędzy kosztami kwalifikowanymi działalności wydobywczej a przychodami kwalifikowalnymi przedsiębiorstwa górniczego objętego systemem wsparcia, z uwzględnieniem zastosowania ceny referencyjnej. Dopłaty będą wypłacane w formie dotacji lub w ramach dokapitalizowania beneficjenta skarbowymi papierami wartościowymi.

Zgodnie z proponowanymi przepisami, w każdym roku budżetowym Rada Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw gospodarki złożami kopalin, miałaby określić wysokość dotacji lub nominalną wartość skarbowych papierów wartościowych na podwyższenie kapitału zakładowego przedsiębiorstwa górniczego objętego Nowym Systemem Wsparcia na finansowanie dopłat do redukcji zdolności produkcyjnych.

Ponadto w projekcie znalazły się przepisy, pozwalające na tworzenie mechanizmu umożliwiającego przekazywanie przedsiębiorstwom górniczym objętym systemem w latach 2022-2031 skarbowych papierów wartościowych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, na wniosek ministra właściwego do spraw gospodarki złożami kopalin, z przeznaczeniem na podwyższenie kapitału zakładowego.

Przekazywanie przedsiębiorstwom górniczym objętym systemem wsparcia skarbowych papierów wartościowych ma umożliwić realizację zadania określonego w ustawie, tj. dopłat do redukcji zdolności produkcyjnych.

Znamy dokładną lokalizację CPK. Dziewięć miejscowości do likwidacji