Platforma handlu internetowego Allegro zaprezentowała na specjalnej konferencji prasowej swoje wyniki finansowe za IV kwartał 2020 roku. Zysk firmy wzrósł w tym okresie o nieco ponad 110 proc. rok do roku, a wartość sprzedanych za pomocą platformy produktów – o 57,5 proc. rok do roku.
Jak podała firma, wzrost jej przychodów w omawianym okresie wyniósł nieco ponad 61 proc. Z kolei skorygowana EBITDA, czyli wynik operacyjny bez amortyzacji i uwzględnienia jednorazowych kosztów, wyniosła 533,5 mln zł (+38,8 proc. rok do roku). To powyżej założeń ogłoszonych w prospekcie i zaktualizowanych po trzecim kwartale.
„Czwarty kwartał to tradycyjnie najważniejszy okres w branży handlowej. W tym okresie przyciągnęliśmy na naszą platformę około 400 tys. nowych klientów. Liczba aktywnych kupujących sięgnęła tym samym blisko 13 milionów, a każdy z nich wydał w minionym roku na Allegro.pl średnio prawie 2,7 tys. zł, czyli 36 proc. więcej niż rok wcześniej. Zyskują na tym sprzedający, którzy w czwartym kwartale zwiększyli sprzedaż o 57,5 proc. do 10,85 mld zł” – skomentował wyniki prezes Allegro Francois Nuyts.
W planie niemal trzykrotny wzrost inwestycji
Osiągnięciu tak dobrych wyników przez Allegro z pewnością sprzyjał częściowy lockdown gospodarki związany z pandemią koronawirusa i niechęć klientów do dokonywania zakupów w okresie pandemii w klasyczny sposób – w stacjonarnych galeriach handlowych i sklepach.
Działanie tego czynnika w tym roku może zostać ograniczone przez postępujący w Polsce i na całym świecie program szczepień przeciw koronawirusowi i stopniowe zdejmowanie obostrzeń gospodarczych.
Mimo to, Allegro oczekuje wzrostu wartości sprzedanych w tym roku na platformie produktów o co najmniej kilkanaście procent w skali roku. Przewiduje także wzrost przychodów „znacząco przekraczający 20 proc. rok do roku”.
Rok 2021 ma być dla Allegro także czasem inwestycji. Firma planuje wydać nawet trzy razy więcej niż w poprzednim roku. W 2020 roku suma wydatków inwestycyjnych Allegro wyniosła 230 mln zł (nieco ponad 60 proc. więcej niż w 2019). Teraz firma ma na podobne cele przeznaczyć nawet 560-600 mln zł.
Rekordowy debiut giełdowy
Na koniec zeszłego roku, z platformy e-commerce Allegro korzystało około 13 mln aktywnych kupujących. Wartość sprzedanych na niej produktów osiągnęła wartość ponad 35 mld zł w 2020 roku.
Od 12 października 2020 roku akcje Allegro notowane są na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Łączna wartość pierwszej oferty publicznej spółki wyniosła 10,6 mld zł i było to tym samym największe IPO w historii GPW.
Oferta firmy, opiewająca na ponad 2 mld euro (9,2 mld zł), pozwoliła także znaleźć się jej w gronie 10 największych IPO w 2020 roku na świecie.
Paczka dronem, rozmowa z botem – jak przyszłość e-commerce widzi Allegro? [PODCAST]