{"vars":{{"pageTitle":"Branża modowa odrabia straty po pandemii. Wydajemy więcej na ubrania","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["akcesoria","buty","covid-19","e-commerce","europa","fashion","firma","klienci","moda","najnowsze","odziez","polska","raport","second-hand","sprzedaz","ubrania","ukraina"],"pagePostAuthor":"Dorota Mariańska","pagePostDate":"3 kwietnia 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"04","pagePostDateDay":"03","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":531938}} }
300Gospodarka.pl

Branża modowa odrabia straty po pandemii. Wydajemy więcej na ubrania

Branża modowa była jedną z tych, które najmocniej odczuły skutki kryzysu COVID-19. Zarobki marek odzieżowych z całego świata spadły o kilkadziesiąt procent. Obecnie rynek odnotowuje wzrosty w sprzedaży online nawet o 1/3.

Trzy lata temu koronawirus zadał potężny cios branży modowej. Sytuację udało się opanować w 2022 r. Natomiast początek tego roku pokazuje, że konsumenci ponownie zaczęli kupować ubrania, buty i akcesoria.

Zakupy modowe wróciły do łask

Eksperci z firmy Admitad (platforma do performance marketingu) ustalili, że w 2022 r., czyli pierwszym roku po pandemii, liczba zakupów online w segmencie modowym wzrosła w Polsce o ponad 12 proc. Jeszcze bardziej, bo aż o 19 proc., wzrosła kwota, jaką polscy konsumenci byli skłonni zapłacić za zakupy modowe.

Również pierwsze dane z 2023 r. wyglądają obiecująco. Według szacunków Admitad, liczba zamówień w przemyśle fashion w Polsce w styczniu i lutym br. wzrosła o 27 proc. w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym.

Globalnie w 2022 r. liczba modowych zakupów online wzrosła o ponad 30 proc. Na całym świecie wzrost GMV (ang. Gross Merchandise Value, czyli wskaźnik wartości transakcji w danym okresie) zamówień osiągnął poziom 35 proc. Liczba zamówień w przemyśle fashion na całym świecie wzrosła o 15 proc. rok do roku (styczeń-luty 2022 do styczeń-luty 2023).


Zobacz też: Tyle jest warta sprzedaż w mediach społecznościowych. TikTok zyskuje na znaczeniu


Jednocześnie autorzy raportu zwracają uwagę, że w branży modowej najgorętszymi okresami są zawsze wiosna i jesień, kiedy wiele marek oferuje masowe wyprzedaże. Z kolei organizowane na początku roku tygodnie mody nadają kierunek, w którym podążają preferencje konsumentów.

Jednym z głównych czynników napędzających wzrost w branży jest też ogólny rozwój segmentu e-commerce – ponad 39 proc. całej sprzedaży odzieży, obuwia i akcesoriów w Europie przypada na zamówienia online. Co więcej, odsetek ten systematycznie rośnie.

– Klientów najmocniej przyciągają łatwość zwrotu towaru czy możliwość skorzystania z wirtualnej przymierzalni. Narzędzia te niwelują najpoważniejszy czynnik ryzyka związany z kupowaniem online, a więc zamówieniem nietrafionego produktu, który nie będzie pasował lub będzie źle leżał. Te innowacje, połączone z szeroką ofertą promocji i rabatów, zwiększają w coraz większym stopniu atrakcyjność zakupów przez Internet – oceniają analitycy.

Klienci z Ukrainy napędzają rynek

W Polsce dużą rolę w odbudowie wyników sprzedażowych odgrywa również napływ nowych klientów z Ukrainy.

– Ponad 2 miliony potencjalnych klientów będących obywatelami Ukrainy znacząco zasiliło grupę polskich konsumentów e-commerce. Istotnie pobudziło to osłabioną koniunkturę polskiego handlu online. Drugim istotnym czynnikiem na polskim, ale też globalnym rynku jest inflacja, której rekordowy poziom wzbudza zaniepokojenie. Spadek wartości pieniądza przyczynił się do wzrostu średniej wartości koszyka, co widoczne jest jednak znacznie bardziej na rynkach zagranicznych niż w Polsce – czytamy w raporcie.

Ile wydajemy na ubrania?

Dane Admitad pokazują, że przeciętna wartość zamówienia modowego wzrosła w ostatnim roku na świecie z 45 do 74 dolarów, a w niektórych krajach przekroczyła nawet znacznie 100 dolarów. W Polsce ten wzrost był znacznie mniejszy – z 47 do 50 dolarów. Eksperci prognozują jednak, że w związku z obniżeniem siły nabywczej pieniądza, konsumenci tym bardziej skierują swoją uwagę ku zakupom online w poszukiwaniu jak najkorzystniejszych cen.

Rośnie także trend zakupów z drugiej ręki, który dobrze wpisuje się w troskę środowisko naturalne i świadomą konsumpcję.


Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!


Według ekspertów, wyniki odsprzedażowe w tym segmencie mody wzrosły o 24 proc. w 2022 roku na całym świecie i będą rosły nawet trzykrotnie szybciej niż sprzedaż regularna. Można się spodziewać, że w 2026 roku wartość tego rynku osiągnie 228 miliardów dolarów.

Admitad przeanalizowała ponad 37 milionów zamówień.

Zobacz też: