{"vars":{{"pageTitle":"NBP: obligacje BGK na uzbrojenie wojska powinny być gwarantowane przez państwo","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["armia","bgk","finansowanie","fundusz-wsparcia-sil-zbrojnych","gwarancje","mon","nbp","obligacje","obrona-narodowa","rosja","ukraina","wojna-na-ukrainie"],"pagePostAuthor":"Marek Chądzyński","pagePostDate":"8 marca 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"03","pagePostDateDay":"08","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":273071}} }
300Gospodarka.pl

NBP: obligacje BGK na uzbrojenie wojska powinny być gwarantowane przez państwo

Obligacje na rzecz Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych (FWSZ), emitowane przez Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK), powinny być objęte gwarancjami Skarbu Państwa z mocy ustawy. Tak postuluje Narodowy Bank Polski (NBP).

– Aby możliwe było pozyskanie za pośrednictwem Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych dodatkowego finansowania wydatków zbrojeniowych, konieczne jest, aby obligacje emitowane przez Bank Gospodarstwa Krajowego na rzecz FWSZ były z mocy ustawy objęte gwarancjami Skarbu Państwa – czytamy w opinii banku centralnego do projektu ustawy o obronie ojczyzny.

Tymczasem rządowy projekt ustawy o obronie Ojczyzny wniesiony do Sejmu RP – w odróżnieniu od wersji z dnia 12 listopada 2021 oraz z 22 lutego 2022 roku – nie przewiduje obligatoryjnego objęcia gwarancją Skarbu Państwa zobowiązań BGK z tytułu obligacji wyemitowanych na rzecz FWSZ.

– Bez gwarancji Skarbu Państwa zapis o możliwości emisji obligacji na rzecz Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych pozostanie pusty, ponieważ nie znajdą się nabywcy takich obligacji – wskazuje NBP.

Projekt ustawy o obronie Ojczyzny zakłada m.in. zwiększenie liczby żołnierzy do ok. 300 tysięcy. Zapowiadana autopoprawka do projektu ma zwiększyć polskie wydatki na obronność do 3 proc. PKB do 2023 roku. W 2022 roku na ten cel Polska wyda 2,2 proc. swojego PKB. Autopoprawka zakłada także modernizację techniczną wojska i dalszy wzrost nakładów na obronność.

Ustawa zakłada m.in. wprowadzenie mechanizmu, który ma umożliwić pozyskanie dodatkowych funduszy na uzbrojenie i modernizację Wojska Polskiego oraz na zwiększenie jego liczebności.

Przy Banku Gospodarstwa Krajowego ma powstać Fundusz Wsparcia Sił Zbrojnych. Będzie on zasilany m.in. wpływami ze skarbowych papierów wartościowych, obligacji BGK czy wpłat z budżetu państwa.

Problemy z projektem ustawy

Jak wskazuje NBP, fundusz nie będzie posiadał własnej zdolności kredytowej. Natomiast zakupy uzbrojenia nie wygenerują w przyszłości przychodów, z których mógłby zostać sfinansowany wykup obligacji. Obligacje nieposiadające zabezpieczenia w postaci gwarancji Skarbu Państwa nie mogłyby również zostać włączone do ewentualnego programu skupu obligacji przez NBP – podaje polski bank centralny.

A więc zgodnie z projektowaną regulacją w jej obecnej formie, nie byłoby dopuszczalne wprowadzenie jakiegokolwiek rozwiązania prowadzącego do umorzenia wskazanych obligacji. Ewentualnym umorzeniem objąć mogłaby daną wierzytelność osoba będąca jej właścicielem. To inaczej, niż w przypadku obligacji, gdzie umorzony może zostać dług.

Abstrahując od rozbieżności z zasadniczymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi prawa cywilnego, proponowane rozwiązanie wyłączyłoby również możliwość ewentualnego programu skupu tych obligacji przez NBP. To m.in. z uwagi na zakaz finansowania monetarnego, o którym mowa w prawie Unii Europejskiej, wskazuje bank. Chodzi konkretnie o artykuł 123 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Dlatego też polski bank centralny postuluje objęcie obligacji na rzecz FWSZ gwarancjami Skarbu Państwa z mocy ustawy. To sprawi, że obligacje wyemitowane na rzecz funduszu znajdą nabywców, co umożliwi państwu finansowanie planowanych wydatków na wojsko.