{"vars":{{"pageTitle":"10 inwestorów, miliard euro kapitału, trzy projekty. Tak wygląda Fundusz Trójmorza po 2 latach działania","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["bank-gospodarstwa-krajowego","bgk","cyfryzacja","europa","fundusz-trojmorza","infrastruktura","inwestycje","inwestycje-prywatne","transport","trojmorze"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"30 lipca 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"07","pagePostDateDay":"30","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":164617}} }
300Gospodarka.pl

10 inwestorów, miliard euro kapitału, trzy projekty. Tak wygląda Fundusz Trójmorza po 2 latach działania

Fundusz Trójmorza przyciągnął do tej pory 10 inwestorów, zgromadził blisko 1 mld euro kapitału i przeprowadził trzy inwestycje infrastrukturalne – tak dwa lata działalności Funduszu podsumowuje Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK).

„Planujemy, że docelowa wielkość Funduszu Trójmorza wyniesie 3-5 mld euro. Obecnie w Fundusz zaangażowanych jest 10 inwestorów, większość z nich to regionalne banki rozwoju; jest też pierwszy inwestor prywatny (…) Prowadzimy rozmowy z inwestorami ze Stanów Zjednoczonych, Japonii, Korei, Australii i Kanady” – wskazuje Beata Daszyńska-Muzyczka, prezes BGK i przewodnicząca rady nadzorczej Funduszu Trójmorza.

Trójmorze to inicjatywa dwunastu państw położonych między Adriatykiem, Bałtykiem i Morzem Czarnym. Grupa została powołana do życia w 2015 roku przez prezydenta Andrzeja Dudę i chorwacką prezydent Kolindę Grabar-Kitarović w celu zacieśnienia współpracy gospodarczej i infrastrukturalnej między państwami regionu.

Region musi przyciągnąć kapitał prywatny

Fundusz Inwestycyjny Inicjatywy Trójmorza to komercyjny projekt, działający w oparciu o zasady rynkowe. Jego celem są inwestycje infrastrukturalne w obszarze transportu, energetyki i technologii cyfrowych, ale zarazem otwarcie inwestorów na korzyści, jakie może im przynieść obecność w regionie. Polski bank rozwoju BGK występował w roli głównego inicjatora Funduszu.

Infrastrukturalne potrzeby regionu są bowiem znaczące. Wypełnienie połowy luki infrastrukturalnej, jaka dzieli go od Europy Zachodniej, wymagałoby nakładów w wysokości 3-8 proc. PKB rocznie przez kolejne 9 lat – szacuje Międzynarodowy Fundusz Walutowy. Zapotrzebowanie do 2030 roku może wynieść 600 mld euro – wynika z obliczeń ośrodka analitycznego SpotData.


Czytaj też: Polska Agencja Inwestycji i Handlu i związek branżowy ABSL chcą wspólnie ściągać inwestorów do Polski


Środki publiczne i unijne nie są w stanie pokryć całości tych wydatków. Uzupełnieniem muszą być inwestycje prywatne. To właśnie zwiększenie ich udziału w inwestycjach infrastrukturalnych jest jednym z powodów utworzenia Funduszu.

Pierwsze inwestycje Funduszu

Strategia Funduszu zakłada inwestycje w trzech obszarach: transporcie, energetyce i infrastrukturze cyfrowej. W każdym z sektorów działalności została już zrealizowana jedna inwestycja. Każda z nich obejmuje więcej niż jedno państwo – mówi Beata Daszyńska-Muzyczka,

Inwestycja w sektorze energetycznym objęła nabycie udziałów w spółce Enery Development GmbH. Spółka ta posiada elektrownie słoneczne w Rumunii, Bułgarii, Czechach i na Słowacji. Wynikiem ma być zainwestowanie przez spółkę ponad 1 mld euro w transformację energetyczną regionu.

W obszarze infrastruktury cyfrowej rozpoczęto budowę największego i najbardziej wydajnego energetycznie centrum danych w regionie bałtyckim. Projekt realizuje estońska spółka Greenergy Data Centers.

Natomiast pierwszą inwestycją Funduszu w obszarze transportu jest spółka Cargounit z siedzibą w Polsce. To ważna firma na rynku wynajmu lokomotyw. Spółka planuje rozszerzenie swojej działalności na kilka państw regionu, co ma pozwolić obniżyć koszty transportu w krajach Trójmorza.

Jak wskazuje BGK, region Trójmorza stanowi znaczącą część Unii Europejskiej. Generuje blisko 14 proc. PKB UE i zajmuje 30 proc. powierzchni Wspólnoty. Co czwarty obywatel Unii mieszka właśnie w tym rejonie.

 

Czy inwestycje zagraniczne faktycznie pobudzają rozwój gospodarczy?