{"vars":{{"pageTitle":"Klienci źle oceniają swoje doświadczenia z sektorem bankowym. Jak banki mogą to zmienić?","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["bank","banki","bankowosc","bankowosc-elektroniczna","bankowosc-mobilna","dane","google","kpmg","polska","raport","sektor-bankowy","statystyki","uslugi","uslugi-bankowe","uslugi-finansowe"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"23 października 2019","pagePostDateYear":"2019","pagePostDateMonth":"10","pagePostDateDay":"23","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":23233}} }
300Gospodarka.pl

Klienci źle oceniają swoje doświadczenia z sektorem bankowym. Jak banki mogą to zmienić?

W sierpniu 2019 liczba zapytań dotycząca usług bankowych w wyszukiwarce Google ze smartfonów po raz pierwszy przekroczyła liczbę zapytań wysłanych z komputerów.

To jeden z dowodów na to, że bankowość mobilna staje dla polskiego sektora bankowego chlebem powszednim, a od jej rozwoju może zależeć skuteczność działania na rynku już w niedalekiej przyszłości.

Zgodnie z wynikami raportu KPMG „Czy klient jest najważniejszy? Na bank!” już 93 proc. Polaków deklaruje, że nie ma żadnych problemów z korzystaniem z bankowości elektronicznej, a 94 proc. uważa, że szybko przyzwyczaiła się do tej formy kontaktu ze swoim bankiem.

Z drugiej strony, polscy klienci dość nisko oceniają doświadczenia oferowane przez banki, co sytuuje sektor bankowy na 7. miejscu na dziesięć pod względem jakości doświadczeń konsumenckich (customer experience excellence – CEE), m. in. po gastronomii, podróżach czy logistyce).

Co banki powinny robić lepiej?

Zwiększenie zadowolenia klienta wymaga natomiast, zdaniem autorów raportu, umożliwienia łatwego, płynnego przejścia w realizacji danej usługi np. od aplikacji mobilnej do spotkania z doradcą w oddziale banku.

Jak wskazują respondenci badania KPMG, wygoda i szybkość to decydujące czynniki wpływające na wybór sposobu kontaktu z bankiem – większość z nich wybiera aplikację mobilną z powodu wygody lub z uwagi na szybkość załatwienia sprawy.

Jedną z rekomendowanych przez ekspertów KPMG dróg do poprawy doświadczeń klientów jest personalizacja oferowanych przez banki usług.

Rozsądne wykorzystanie stale rosnącej ilości danych, które posiadają banki, może pomóc w przygotowaniu m. in. ofert skrojonych na miarę w czasie rzeczywistym.

W przyszłości to właśnie może stać się punktem przewagi, gdyż prawie co czwarty respondent badania KPMG przyznaje, że banki wracały z tą samą niepotrzebną dla niego ofertą.

Według KPMG personalizacja jest elementem pozwalającym na zbudowanie silnej, pozytywnej relacji klienta z bankiem, a jej wpływ na skłonność polskiego konsumenta do polecenia danej marki rośnie aż o 20 proc.

Poprawa jakości usług mobilnych oferowanych klientom jest dla banków o tyle ważna, że nie rywalizują one jedynie między sobą, lecz także z działającymi w bardziej dynamiczny sposób fintechami, które sprawnie i płynnie wdrażają nowe rozwiązania technologiczne.

Czytaj też:

>> PKO BP już w tym roku może stać się największym bankiem mobilnym w tym regionie Europy

>> Revolut chce zebrać 1,5 mld dol. finansowania na ekspansję światową