{"vars":{{"pageTitle":"Koronamarketing kwitnie. Oto najciekawsze przykłady i antyprzykłady działań firm","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["google","karcher","koronawirus","marketing","orange","pandemia-koronawirusa","philips","pornhub","reklama"],"pagePostAuthor":"Daniel Rząsa","pagePostDate":"13 marca 2020","pagePostDateYear":"2020","pagePostDateMonth":"03","pagePostDateDay":"13","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":42849}} }
300Gospodarka.pl

Koronamarketing kwitnie. Oto najciekawsze przykłady i antyprzykłady działań firm

Firmy na różne sposoby próbują wykorzystać pandemię koronawirusa marketingowo. Niektóre robią to nieźle i promując swoje produkty przy okazji dokładają swoją cegiełkę w walce z epidemią. Inne albo wprowadzają w błąd, albo wręcz zachęcają do niezbyt odpowiedzialnych zachowań. Poniżej subiektywny przegląd pozytywnych i negatywnych przykładów zachowań firm. 

GOOGLE

Google bezpłatnie udostępnia w Polsce dostęp do pakietu G Suite dla Szkół i Uczelni. W jego skład wchodzą takie produkty jak Google Classroom, Dysk, Hangouts Meet i inne.

Te same narzędzia do pracy zdalnej i współpracowania na odległość udostępniono także polskim firmom.

Google wprowadził też m. in. bezpłatny dostęp do zaawansowanej funkcji prowadzenia wideokonferencji za pośrednictwem Hangouts Meet dla wszystkich użytkowników G Suite (więcej).

4F

Michał Czechowicz, dziennikarz Piłki Nożnej, napisał na twitterze, że szpital MSWiA zwrócił się do polskiego producenta odzieży sportowej 4F z prośbą o 300 par gogli, jako ochrony dla personelu walczącego z Covid-19.

Firma 4F przekazała gogle za darmo, a od dziś firma będzie przekazywać także 20 proc. dziennego obrotu w e-shopie 4F na rzecz największego szpitala zakaźnego w Polsce – zapowiedział Igor Klaja, prezes firmy 4F, na youtubie.

ORANGE, PLAY

Od piątku 13 marca wszyscy klienci indywidualni ofert abonamentowych i prepaid Orange mogą otrzymać dodatkowe, darmowe 10 GB na internet. Pakiet będzie ważny w Polsce do 31 marca 2020 (można go aktywować wysyłając bezpłatny SMS o treści 10GB na numer 80820).

Do końca marca Orange odkoduje też ponad 40 kanałów Pakietu Komfortowego dla wszystkich klientów telewizji kablowej Orange TV.

Sieć Play również odkodowała 40 kanałów dla posiadaczy telewizji Play Now – będą one dostępne do końca marca.

UBER EATS, PYSZNE.PL, GLOVO, WOLT

Duże firmy dostarczające jedzenie, w tym Uber Eats i Pyszne.pl, zaoferowały klientom w Polsce bezkontaktowy odbiór zamówień.

Żeby uniknąć rozprzestrzeniania się koronawirusa, Pyszne.pl, Uber Eats, Wolt oraz Glovo informują klientów o możliwości odbioru zamówionego jedzenia bez kontaktu z kurierem. Osoba dostarczająca zamówienie zostawi je po prostu pod drzwiami.

O szczegółach przeczytasz tutaj.

PORNHUB

Pornhub udostępnił wersję premium bezpłatnie wszystkim użytkownikom we Włoszech, gdzie panuje największy kryzys w związku z pandemią kornawirusa.

 


ANTYPRZYKŁADY


 

HORRENDALNIE DROGIE ŚRODKI ANTYBAKTERYJNE I MASECZKI

Zaczniemy od najbardziej oczywistego przykładu, czyli sprzedawców środków antybakteryjnych i maseczek ochronnych. Tak, znamy zasady wolnego rynku, ale windowanie o kilkaset procent cen tych środków uważamy za społecznie nieodpowiedzialne.

KARCHER

„Parownice Karcher nie mają sobie równych. I to z kilku powodów. Po pierwsze, ich bakteriobójcza skuteczność została potwierdzona naukowo” – taką „informację prasową” dostaliśmy od firmy 12 marca.

Kärcher powtarza w niej, że jego parownice świetnie usuwają bakterie i pomagają zachować czystość. To ewidentne nawiązanie do obecnej sytuacji, w której higiena jest bardzo ważna, ale taka oportunistyczna reklama nie zrobiła na nas dobrego wrażenia

Co można było zrobić lepiej? Pochwalić się skutecznością i dać 20 proc. zniżki na zakup swoich urządzeń, ale tylko w sklepie online.

PHILIPS

„Oczyszczacz powietrza Philips Dual Scan usuwa 99,9% wirusów i zanieczyszczeń mniejszych niż najmniejszy znany wirus” – taka reklama wyświetliła się jednemu z członków 300Redakcji na Instagramie w poniedziałek.

Tymczasem, jak czytamy na stronie pacjent.gov.pl, „nosiciel wirusa zakaża podczas kaszlu, kichania, mówienia. Jeśli jednak dotkniesz czegoś, co miało kontakt ze śliną osoby zakażonej, a potem dotkniesz twarzy – okolic nosa, oczu, uszu i ust, możesz się zakazić.”

To oznacza, że oczyszczacz powietrza nie pomoże nam w walce z wirusem.

Co więcej, w oryginale ta reklama brzmiała tak (za Euro.com.pl): „Usuwa do 99,97% wszystkich zanieczyszczań w pomieszczeniu. Skutecznie usuwa cząsteczki PM2,5, (smog), alergeny, bakterie, wirusy, szkodliwe gazy, nieprzyjemne zapachy”.

Jeśli sama zobaczyłaś pozytywny lub negatywny przykład promocji firmy na koronawirusie, prześlij go nam na redakcja[AT]300gospodarka.pl lub podziel się na Twitterze z hasztagiem #koronamarketing i swoim komentarzem.

>>> Czytaj też: 9 wykresów, które pomagają lepiej zrozumieć przebieg pandemii koronawirusa