{"vars":{{"pageTitle":"Lotnisko w Radomiu: Kosztowna pomyłka czy ważny punkt na mapie lotnictwa? [ZDJĘCIA]","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["infrastruktura","lotnictwo","lotnictwo-cywilne","lotnisko","lotnisko-w-radomiu","main","port-lotniczy-warszawa-radom","radom","transport"],"pagePostAuthor":"Emilia Derewienko","pagePostDate":"5 września 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"09","pagePostDateDay":"05","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":350639}} }
300Gospodarka.pl

Lotnisko w Radomiu: Kosztowna pomyłka czy ważny punkt na mapie lotnictwa? [ZDJĘCIA]

Lotnisko w Radomiu jest gotowe. W 2023 roku port lotniczy przyjmie pierwszych pasażerów. Jak wygląda terminal lotniska Warszawa-Radom, kto będzie stamtąd latał i czy rzeczywiście do Afryki – relacjonujemy w tekście.

Budowa Portu Lotniczego Warszawa-Radom im. Bohaterów Radomskiego Czerwca 1976 po niespełna 2,5 roku zakończyła się. Lotnisko przyjmie pierwszych pasażerów w przyszłym roku. Terminal obiektu jest gotowy na obsłużenie 1 mln pasażerów rocznie. Docelowo będzie to 3 mln pasażerów.

Sam port w Radomiu ma być „lotniskiem komplementarnym” wobec Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Oznacza to, że przejmie większość ruchu z istniejącego Lotniska Chopina. Stanie się to po otwarciu CPK, planowanym na 2027 rok.

Jeszcze do niedawna zastanawiano się, które linie lotnicze będą zainteresowane lotami z Radomia. Poza podpisaniem kilku listów intencyjnych, m.in. z biurem podróży Coral Travel, przewoźnicy nie byli skorzy do zwierzeń odnośnie konkretów dotyczących połączeń. Żadna linia lotnicza nie chciała zadeklarować, czy faktycznie planuje jakiekolwiek loty z Radomia.

Z Radomia do Rzymu

Zmieniło się to jednak pod koniec sierpnia. Państwowa spółka PPL (Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”), która jest właścicielem lotniska, poinformowała o pierwszych kilku zaplanowanych z Radomia połączeniach.

Zrealizuje je narodowy przewoźnik, Polskie Linie Lotnicze LOT. Inauguracja zaplanowana jest na przełom marca i kwietnia 2023 roku. LOT poleci z radomskiego lotniska do Rzymu, Kopenhagi i Paryża. Trasy będą realizowane 3 razy w tygodniu samolotem średniego zasięgu Boeing 737-800.

Za planami LOT-u poszło biuro podróży Itaka, które ogłosiło w ostatnim tygodniu otwarcie z Radomia siedmiu nowych kierunków do pięciu krajów – Albanii, Bułgarii, Grecji, Hiszpanii oraz Turcji. Pierwsze loty mają zostać zainaugurowane w czerwcu 2023 r.

Radomski port ma także zaplanowane połączenia do Bułgarii z biurem podróży Nekera.

Radom – na jakim etapie są prace?

Terminal lotniska dostał już zgodę na użytkowanie. Na połowę września zaplanowano odbiór drogi startowej, w październiku obiekt powinien otrzymać zgodę na użytkowanie.

Obecnie w terminalu trwają ostatnie prace wykończeniowe. Wykonawców czeka jeszcze pomalowanie 19 tys. metrów kwadratowych powierzchni – tłumaczy dyrektor portu, Grzegorz Tuszyński.

Na ukończeniu w Radomiu jest także system ILS kategorii I, czyli radiowy sygnał wspomagania lądowania. Nad koniecznymi do jego wdrożenia procedurami pracuje właśnie Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP).

Jak mówił dyrektor lotniska, pracę w Radomiu znajdzie 400 osób. Prowadzone są już rekrutacje. Firmą zajmującą się obsługą naziemną samolotów ma być państwowa spółka Welcome Airport Services.

Lotnisko w Radomiu: czy jest potrzebne?

Decyzja o budowie lotniska w Radomiu zapadła w atmosferze kontrowersji. Aby podziwiać terminal radomskiego portu w obecnym kształcie, konieczna była rozbiórka starego obiektu – został zburzony, natomiast nowy powstał dosłownie na jego zgliszczach.

Największe wątpliwości dotyczyły jednak samej zasadności budowy obiektu w Radomiu. Pod Warszawą z powodzeniem funkcjonowało już bowiem inne lotnisko, przeznaczone dla tanich linii lotniczych i czarterów. Mowa oczywiście o porcie lotniczym Warszawa-Modlin.

Radom kontra Modlin

Dlaczego więc, pomimo gotowej infrastruktury w Modlinie, postawiono na Radom i konieczność budowy lotniska od zera? Problemy stwarzała struktura właścicielska lotniska w Modlinie. Port ma czterech udziałowców: państwową spółkę PPL, Agencję Mienia Wojskowego, Miasto Nowy Dwór Mazowiecki oraz Województwo Mazowieckie.

I właśnie te podmioty od lat nie mogły porozumieć się ze sobą co do przyszłości obiektu. Członkowie poprzedniego zarządu spółki (Leszek Chorzewski, Marcin Danił, Krzysztof Okienczyc – red.), którzy funkcję piastowali wiele lat, twierdzili wręcz, że PPL celowo blokuje rozwój Modlina, aby windować port lotniczy w Radomiu.

Bo Modlin, aby się rozwijać i powiększać swoją przepustowość, potrzebuje rozbudowy i wielomilionowych inwestycji. Na wzięcie kredytu nie było jednak zgody PPL-u.

W tym miejscu warto też przypomnieć raport firmy Arup, który powstał w 2018 roku na zlecenie PPL-u. Wynikało z niego, że zburzenie terminalu lotniska, i wybudowanie go od nowa będzie tańsze, niż rozbudowanie lotniska w Modlinie. Według firmy Arup budowa radomskiego lotniska miała się zamknąć w 500 mln zł, co miało być bardziej opłacalne niż inwestycje w Modlinie.

Rzeczywistość zweryfikowała jednak te przekonania – po ponad 2 latach budowy lotniska w Radomiu wiadomo, że PPL-owi udało się nie przekroczyć kwoty miliarda złotych. To jednak prawie dwukrotnie więcej, niż wskazywała firma doradcza kilka lat temu.

Co dalej?

Lotnisko w Radomiu jest z kolei w całości własnością państwa. Oznacza to brak jakichkolwiek problemów właścicielskich w przyszłości.

Teraz, kiedy lotnisko już stoi i czeka na pierwszych pasażerów i przewoźników, należy zrobić wszystko, aby port nie podzielił losu wcześniejszego obiektu – Portu Lotniczego Radom, który ostatecznie został zburzony.


Więcej na temat lotniska w Radomiu piszemy tutaj: