{"vars":{{"pageTitle":"Po „NaszEauto” nie będzie więcej dopłat do zakupu samochodów elektrycznych","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["300klimat","auta-elektryczne","ceny-samochodow","chinskie-elektryki","doplaty-do-elektrykow","dotacje","infrastruktura-do-ladowania","najnowsze","nfosigw","program-naszeauto","program-dofinansowania","punkty-ladowania","samochody-elektryczne-w-polsce"],"pagePostAuthor":"Emilia Siedlaczek","pagePostDate":"12 listopada 2025","pagePostDateYear":"2025","pagePostDateMonth":"11","pagePostDateDay":"12","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":742708}} }
300Gospodarka.pl

Po „NaszEauto” nie będzie więcej dopłat do zakupu samochodów elektrycznych

Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) podtrzymuje deklarację, że program „NaszEauto” będzie ostatnim programem wsparcia zakupu samochodów elektrycznych. Poinformował o tym wiceminister klimatu i środowiska Krzysztof Bolesta.

– Na dzień dzisiejszy podtrzymuję deklarację, że [program „NaszEauto”] to ostatni program wsparcia, ale będziemy monitorować sytuację na rynku i patrzeć także na inne regulacje pojawiające się w Europie – powiedział Bolesta podczas konferencji prasowej. Jak dodał, na razie trudno przesądzić, czy wyczerpanie środków z programu spowoduje załamanie sprzedaży elektryków w 2026 r.

– Widzimy rosnącą wojnę cenową, trudno przewidzieć gdzie rynek będzie za rok. Jestem w stanie wyobrazić sobie scenariusz, że ta wojna cenowa doprowadzi do tego, że jakiekolwiek wsparcie nie będzie już potrzebne – dodał wiceminister.

Według niego, na razie zainteresowanie programem „NaszEauto” cały czas rośnie. Może oznaczać, że w najbliższych miesiącach udział elektryków w rejestracjach nowych pojazdów osobowych będzie dwucyfrowy.

Tyle wniosków wpłynęło do NFOŚiGW

Prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) Dorota Zawadzka-Stępniak poinformowała, że w programie „NaszEauto” wpłynęło do tej pory 21 tys. wniosków na ponad 650 mln zł. To więcej niż połowa zaktualizowanego budżetu programu, opiewającego na 1,18 mld zł. Dotacje wypłacono dotąd dla ponad tysiąca beneficjentów na łączną kwotę 32 mln zł.

– W zeszłym tygodniu wpłynęło rekordowe tysiąc wniosków. Nabór trwa oficjalnie do końca kwietnia 2026 roku, ale na bieżąco informujemy, ile wpłynęło wniosków i na jaką kwotę – powiedziała Zawadzka-Stępniak. Instytucja planuje zatrudnić więcej osób, aby przyspieszyć ocenę wniosków. Widać już pierwsze efekty tych działań.

Jak dodała, ponad 50 proc. dotychczas złożonych wniosków w programie „NaszEauto” dotyczy finansowania samochodów produkcji chińskiej. W programie wsparcia zakupu zeroemisyjnych pojazdów ciężkich złożono wnioski na zakup 38 pojazdów na łączną kwotę 10,5 mln zł.

Będzie więcej stacji ładowania

NFOŚiGW podał również, że w pierwszym naborze w ramach programu skierowanego do przedsiębiorców na dofinansowanie inwestycji w stacje ładowania dla transportu ciężkiego wpłynęło ponad 350 wniosków na 2,3 mld zł (budżet naboru wynosił 1 mld zł). Zgodnie z założeniami programu, stacje ładowania będą posiadać punkty ładowania o mocy wyjściowej min. 350 kW. Przedsiębiorcy planują budowę 1 671 stacji ładowania, zlokalizowanych głównie wzdłuż strategicznych korytarzy TEN-T oraz w centrach logistycznych. Wraz ze stacjami zainwestują w
magazyny energii – zgłosili do dofinansowania 45 magazynów o mocy prawie 190 MW. Budżet programu ze środków Funduszu Modernizacyjnego wynosi 2 mld zł.

Z kolei w programie budowy/rozbudowy sieci elektroenergetycznych na potrzeby ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy, skierowanym do operatorów sieci dystrybucyjnej (OSD), w pierwszym naborze z budżetem 1 mld zł złożono 6 wniosków na kwotę ponad 1,3 mld zł. Budżet programu ze środków Funduszu Modernizacyjnego również wynosi 2 mld zł.
Ponadto NFOŚiGW przeznaczył na rozwój ekologicznego transportu publicznego w 114 miastach ponad 4 mld zł, w tym 3,3 mld zł z KPO. Z programu Zielony Transport Publiczny dofinansowano zakup prawie 1 500 pojazdów, w tym: 1 239 autobusów elektrycznych, 214 autobusów wodorowych i 33 trolejbusów oraz 1 063 punkty ładowania i stacje wodoru.


Przeczytaj także: