{"vars":{{"pageTitle":"VAT, akcyza i opłata paliwowa w górę. To namiesza w cenach benzyny","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","news"],"pageAttributes":["ceny-benzyny","ceny-paliw","inflacja","main","najnowsze","paliwa","podatki","tarcza-antyinflacyjna","vat","wzrost-cen"],"pagePostAuthor":"Kamila Wajszczuk","pagePostDate":"29 grudnia 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"12","pagePostDateDay":"29","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":416686}} }
300Gospodarka.pl

VAT, akcyza i opłata paliwowa w górę. To może namieszać w cenach benzyny po nowym roku

Od stycznia rośnie opłata paliwowa i akcyza na paliwa. Większe podwyżki cen na stacjach mogą jednak wynikać z powrotu wyższego VAT, jeśli sprzedawcy nie obniżą marż.

Minister infrastruktury wydał obwieszczenie ustalające stawkę opłaty paliwowej na 172,91 zł za 1000 l benzyn silnikowych i 372,90 zł za 1000 l olejów napędowych. To o około 13 proc. więcej, niż obecnie.

Z kolei na stronie podatki.gov.pl czytamy, że stawki akcyzy w 2023 r. wynoszą dla benzyny silnikowej – 1 529 złotych za 1 000 litrów, a dla oleju napędowego – 1 160 złotych za 1 000 litrów. To oznacza podwyżkę podatku o około o 12 gr/l dla benzyny i 6 gr/l dla ON.

Najpoważniejsza zmiana dotyczy jednak podatku VAT. Stawka od paliw silnikowych wzrośnie z powrotem do 23 proc. od 1 stycznia 2023 r.. Do końca 2022 roku stawka wynosi 8 proc. a obniżka VAT była elementem tarczy antyinflacyjnej.

Czy ceny paliw zatem wzrosną? Wszystko zależy od marż sprzedawców.

Ile za litr benzyny i diesla

Na razie prognozy są optymistyczne. Eksperci nie spodziewają się skokowych podwyżek w nowym roku, bo ich zdaniem sprzedawcy zejdą nieco ze swoich zysków. Analitycy zwracają uwagę, że sprzedawcy utrzymują dziś marże na wysokim poziomie wlaśnie po to, by mieć z czego schodzić po podwyżkach podatków. Więcej pisaliśmy o tym w tym tekście.

W przedświątecznym tygodniu grudnia marża sięgała 7 proc. ceny benzyny i diesla.

Gdyby jednak marże detaliczne miały zostać bez zmian po podwyżce podatków, ceny paliw znacznie by wzrosły, co oczywiste.

O ile? Według e-petrol, średnie ceny na stacjach na dzień 29 grudnia to: dla benzyny bezołowiowej 95 – 6,53 zł/l a oleju napędowego 7,66 zł/l.

Zakładając ceny zakupu w rafinerii na tym samym poziomie, po podniesieniu VAT i opłat cena benzyny 95 mogłaby sięgnąć 7,54 zł. Natomiast cena oleju napędowa podskoczyłaby aż do 8,69 zł.

Co jest w cenie paliwa?

Podstawą ceny detalicznej jest cena hurtowa, czyli koszt zakupu paliwa w rafinerii. Na ceny hurtowe wpływają ceny ropy naftowej, kursy walut i marże rafinerii. Według obliczeń biura Reflex z 22 grudnia, stanowiła ona 61 proc. ceny detalicznej benzyny 95 i 65 proc. ceny oleju napędowego.

Akcyza to jeden z podatków pośrednich nałożonych na paliwa. Aktualnie obowiązuje stawka 1 413 zł na 1 000 litrów benzyny silnikowej i 1 104 zł na 1 000 litrów oleju napędowego. Od 1 stycznia stawki wzrosną do odpowiednio 1 529 zł i 1 160 zł.

Kolejnym składnikiem ceny jest opłata paliwowa. Wpływy z niej rząd przekazuje w 80 proc. na Krajowy Fundusz Drogowy, a w 20 proc. na Fundusz Kolejowy. Stawka opłaty paliwowej w tym roku wynosiła 152,61 zł za 1 000 l benzyny i 329,12 zł za 1 000 l oleju napędowego. Od stycznia będzie to odpowiednio 172,91 zł i 372,90 zł.

Sprzedawcy paliw muszą oprócz tego uiszczać opłatę emisyjną. To 80 zł netto za 1 000 litrów paliwa.

I dopiero po tych wszystkich opłatach i podatkach jest marża detaliczna. Pokrywa ona koszty działania firmy sprzedającej paliwa i pozwala jej zarabiać na tej sprzedaży.

Dopiero po dodaniu wszystkich powyższych kwot, doliczyć należy podatek VAT. Stawka tego podatku została obniżona w ramach tarczy antyinflacyjnej do 8 proc. Ale z początkiem 2023 r. wraca do poziomu 23 proc.

Przy dzisiejszych cenach i stawkach, podatek VAT stanowi około 48 groszy w cenie litra benzyny. Po wzroście stawki i utrzymaniu pozostałych składników – już około 1,41 zł.

Polecamy też: