{"vars":{{"pageTitle":"Ropa tanieje, a benzyna nie. Tak rosną marże przed podwyżką VAT","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["benzyna","ceny-paliw","inflacja","main","najnowsze","najwazniejsze","olej-napedowy","paliwa","tarcza-antyinflacyjna","vat","wzrost-cen"],"pagePostAuthor":"Kamila Wajszczuk","pagePostDate":"24 listopada 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"11","pagePostDateDay":"24","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":415427}} }
300Gospodarka.pl

Ropa tanieje, a benzyna prawie wcale. To może być ucieczka do przodu przed podwyżką VAT

Spadek cen benzyny na stacjach nie nadąża za spadkiem cen ropy naftowej, bo sprzedawcy zwiększyli marże. Ale to ma dobre strony: dzięki temu w 2023 r. nie odczujemy tak mocno powrotu do wyższej stawki VAT na paliwa, uważają eksperci.

E-petrol.pl podaje, że średnie ceny benzyny 95 na stacjach w tym tygodniu spadły do 7,32 zł z 7,35 zł tydzień wcześniej. Cena oleju napędowego wynosi 7,79 zł wobec 7,84 zł tydzień wcześniej.

Tymczasem cena ropy Brent spadła w ciągu ostatniego tygodnia o 0,89 proc. i wynosiła dziś 84,99 dolarów za baryłkę. Na początku listopada cena baryłki sięgała niemal 100 dolarów

Mniejsza skala zmian

Na rynku detalicznym spadki notowane są w mniejszej skali niż wynikałoby to ze zmian na rynku hurtowym. Te z kolei odzwierciedlają zmiany na rynku ropy i kursy walut.

Myślę, że to kwestia zapewnienia sobie przez sprzedawców paliw bezpieczeństwa, by uniknąć skokowych podwyżek po podniesieniu podatku VAT – mówi Urszula Cieślak z biura Reflex.

Ceny spadają z tygodnia na tydzień. Zakładam, że ceny mogą spaść o ok. 10 gr/l w przyszłym tygodniu, o ile nie będzie znaczących zmian na rynku hurtowym w górę. Na razie sytuacja wygląda bezpiecznie, nie powinno dojść do gwałtownego odwrócenia tendencji – dodaje.

Również Jakub Bogucki z serwisu e-petrol.pl zauważa, że widzimy już odzwierciedlenie zmian spadkowych. Jego zdaniem kolejne dni mogą przynieść dalszy ciąg tej tendencji.

Skala zmian możliwych w kolejnych dniach to przynajmniej kilka groszy dla benzyny i diesla – mówi.

Oprócz ceny ropy znaczenie może mieć kurs dolara. Jednak decydującym czynnikiem pozostają zmiany wynikające z globalnej sytuacji rynku naftowego, dodaje.

Jakie ceny po podwyżce VAT?

Po przywróceniu wyższej stawki VAT udział obciążeń podatkowych w cenie paliwa oczywiście wzrośnie. Zejście z marży pozwoli wówczas pokryć różnicę.

Realny scenariusz jest taki, że ceny wzrosną na początku 2023 r., ale nie o wartość podwyżki VAT – uważa Urszula Cieślak.

Podkreśla, że są różne grupy kierowców, które w różny sposób odbierają podwyżki cen paliw. Dla części z nich podwyżki będą miały większe znaczenie, co przekłada się na popyt.

Myślę, że poziom plus minus 8 zł za litr dla benzyny i oleju napędowego to wyraźna bariera psychologiczna – wskazuje ekspertka.

Również Jakub Bogucki sądzi, że podwyżki po 1 stycznia nie powinny być szczególnie bolesne dla tankujących. Popyt nie powinien się załamać.

Wbrew „wielkomiejskiemu oglądowi sprawy” – samochód w wielu miejscach w Polsce nie jest kaprysem, ale często jedynym sensownym środkiem transportu. Dlatego kierowcy często zapłacą, bo muszą – i wkalkulują ceny paliwa w swoje budżety kosztem innych wydatków – podsumowuje analityk.


Polecamy też: