{"vars":{{"pageTitle":"Słowacy planują otwarcie megafabryki, która będzie produkować baterie do 240 tys. samochodów rocznie","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["baterie","baterie-litowo-jonowe","ev","polska","produkcja","produkcja-przemyslowa","przemysl","przemysl-motoryzacyjny","samochody","samochody-elektryczne","slowacja"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"3 marca 2020","pagePostDateYear":"2020","pagePostDateMonth":"03","pagePostDateDay":"03","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":41063}} }
300Gospodarka.pl

Słowacy planują otwarcie megafabryki, która będzie produkować baterie do 240 tys. samochodów rocznie

Słowacka firma InoBat Auto zabezpieczyła finansowanie dla centrum badań i rozwoju fabryki baterii dla samochodów elektrycznych, która będzie zdolna do produkcji źródeł zasilania do pojazdów elektrycznych o łącznej mocy 10 GWh rocznie.

Koszt pierwszej fazy inwestycji wynosi 100 mln euro, a część z tej kwoty w ramach dotacji zdecydował się pokryć słowacki rząd. Całkowita wartość inwestycji ma osiągnąć sumę 1 mld euro.

Słowacy chcą produkować baterie dla prawie ćwierć miliona pojazdów rocznie

Pierwsza linia fabryki o zdolnościach produkcyjnych rzędu 100 MWh ma rozpocząć produkcję pod koniec 2021 roku. Do 2024 roku fabryka ma być już zdolna do produkcji baterii dla 240 tys. pojazdów elektrycznych rocznie.

Firma InoBat Auto jest wspierana przez konsorcjum inwestorów, na które składają się firmy Wildcat Discovery Technologies oraz IPM Group.

Wlidcat Discovery Technologies to amerykańska firma z sektora energetycznego wspierana przez należący do miliardera Richarda Bransona Virgin Green Fund. Przedsiębiorstwo odgrywa kluczową rolę w projekcie i przyszłym działaniu centrum badań i rozwoju fabryki.

Z kolei IPM Group to spółka zajmująca się zarządzaniem aktywami. Obecnie pod jej zarządem są aktywa o łącznej wartości 1 mld dolarów. Warto dodać, że jednym z założycieli oraz dyrektorem zarządzającym w IPM Group, a także współzałożycielem i prezesem InoBat jest Słowak Marián Boček.

Fabryka słowacka a produkcja w Polsce i Europie

Przy okazji przypomnijmy, że w produkcję baterii zasilających samochody elektryczne inwestuje się także w Polsce – w listopadzie 2019 roku południowokoreańska firma LG Chem otrzymała długoterminową pożyczkę w wysokości 250 mln euro od Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju na budowę zakładu produkcyjnego we Wrocławiu.

Całkowita wartość inwestycji ma wynieść 2,8 mld euro. Zgodnie z planem po ukończeniu budowy w 2022 roku fabryka ma być zdolna do produkcji o wielkości 65-70 GWh rocznie. Jeżeli te plany uda się zrealizować, we Wrocławiu będzie się wytwarzać w sumie 1 mln baterii litowo-jonowych rocznie, co wystarczy do zasilenia 6 proc. wszystkich samochodów elektrycznych sprzedawanych rocznie w Europie.

Dla szerszego kontekstu poniżej prezentujemy mapę wielkości produkcji wyposażenia napędów samochodów elektrycznych przygotowaną przez firmę konsultingową McKinsey & Company. Należy jednak pamiętać, że grafika ta nie uwzględnia ani planowanej fabryki na Słowacji, ani budowy gigafabryki Tesli pod Berlinem.

Na czarno zaznaczono zakłady należące bezpośrednio do koncernów samochodowych, na niebiesko – fabryki katod, a błękitnymi kołami oznaczono planowaną i obecną produkcję baterii litowo-jonowych w gigawatogodzinach.

 

Czytaj także:

>>> Polska staje się hubem produkcyjnym baterii do pojazdów elektrycznych w Europie. Chiny zaczynają to dostrzegać

>>> Belgijska firma Umicore otworzy fabrykę baterii do pojazdów elektrycznych na Opolszczyźnie