{"vars":{{"pageTitle":"Wodór pomoże Niemcom spełnić obietnicę dekarbonizacji gospodarki","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["angela-merkel","energetyka","gospodarka","kanclerz","niemcy","paliwo-wodorowe","peter-altmaier","rfn","wodor"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"6 września 2019","pagePostDateYear":"2019","pagePostDateMonth":"09","pagePostDateDay":"06","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":18901}} }
300Gospodarka.pl

Wodór pomoże Niemcom spełnić obietnicę dekarbonizacji gospodarki

Wodór, który był przez dziesięciolecia lekceważony przez niemieckich specjalistów od energetyki, zyskuje na popularności jako alternatywa dla paliw kopalnych.

To wszystko dzięki temu, że Niemcy starają się spełnić obietnice związane z ochroną klimatu.

W ciągu ostatnich trzech tygodni Ministerstwo Gospodarki i Energii Niemiec uruchomiło 20 laboratoriów badających paliwo wodorowe, a właściciele gazociągów poprosili o wytyczne, które pomogą im przejście na czystszą energię.

Na niemieckich torach pojawił się co prawda pierwszy na świecie pociąg napędzany wodorem, ale dopiero w lipcu br. minister gospodarki i energii Peter Altmaier ogłosił swój cel – Niemcy mają stać się „numerem jeden na świecie” w zakresie technologii wodorowej, informuje Bloomberg.

Przez dziesięciolecia wykorzystanie wodoru jako paliwa było powstrzymywane przez wysokie koszty i złożoność technologii. Obecne metody produkcji są wciąż drogie, a paliwo jest łatwopalne.

W Niemczech wodór jest jednak obecnie postrzegany jako ważna alternatywa wypełnienia luki energetycznej powstałej w wyniku planowanego zamknięcia elektrowni jądrowych i zaprzestaniu produkcji energii pochodzącej z węgla.

Kanclerz Angela Merkel zobowiązała się do zmniejszenia o połowę emisji dwutlenku węgla do 2030 r. w porównaniu do poziomu z 1990 r..

Aby przywrócić ograniczenia emisji, niemiecki rząd ogłosił w lipcu, że powstanie 20 nowych laboratoriów badawczych, które otrzyma w sumie 100 mln euro rocznie na testowanie nowych technologii wodorowych mogących mieć zastosowanie na skalę przemysłową.

Wodór może być dobrym rozwiązaniem dla Niemiec, ponieważ infrastruktura pozwala na transport i przechowywanie dużych ilości paliwa wodorowego.

Polska natomiast jest jednym z liderów produkcji wodoru w Europie. W naszym kraju produkuje się go megatonę – to ilość, która pokrywa 14 proc. zapotrzebowania na ten pierwiastek w całej Unii Europejskiej.

Stosując wyliczenia amerykańskiego Departamentu Energii, megatona wodoru produkowanego dziś w Polsce wystarczyłaby na zasilenie 4,7 mln samochodów osobowych rocznie.

Więcej o tym przeczytasz w raporcie 300Gospodarki pt. Jak wykorzystać wodorowy potencjał Polski?.

Czytaj też:

>>> Solaris szykuje światową premierę wodorowego, całkowicie bezemisyjnego autobusu

>>> Oto 7 rzeczy, które powinien zrobić polski rząd, żeby zacząć wodorową rewolucję i przyspieszyć dekarbonizację