Wodór, który był przez dziesięciolecia lekceważony przez niemieckich specjalistów od energetyki, zyskuje na popularności jako alternatywa dla paliw kopalnych.
To wszystko dzięki temu, że Niemcy starają się spełnić obietnice związane z ochroną klimatu.
W ciągu ostatnich trzech tygodni Ministerstwo Gospodarki i Energii Niemiec uruchomiło 20 laboratoriów badających paliwo wodorowe, a właściciele gazociągów poprosili o wytyczne, które pomogą im przejście na czystszą energię.
Na niemieckich torach pojawił się co prawda pierwszy na świecie pociąg napędzany wodorem, ale dopiero w lipcu br. minister gospodarki i energii Peter Altmaier ogłosił swój cel – Niemcy mają stać się „numerem jeden na świecie” w zakresie technologii wodorowej, informuje Bloomberg.
Przez dziesięciolecia wykorzystanie wodoru jako paliwa było powstrzymywane przez wysokie koszty i złożoność technologii. Obecne metody produkcji są wciąż drogie, a paliwo jest łatwopalne.
W Niemczech wodór jest jednak obecnie postrzegany jako ważna alternatywa wypełnienia luki energetycznej powstałej w wyniku planowanego zamknięcia elektrowni jądrowych i zaprzestaniu produkcji energii pochodzącej z węgla.
Kanclerz Angela Merkel zobowiązała się do zmniejszenia o połowę emisji dwutlenku węgla do 2030 r. w porównaniu do poziomu z 1990 r..
Aby przywrócić ograniczenia emisji, niemiecki rząd ogłosił w lipcu, że powstanie 20 nowych laboratoriów badawczych, które otrzyma w sumie 100 mln euro rocznie na testowanie nowych technologii wodorowych mogących mieć zastosowanie na skalę przemysłową.
Wodór może być dobrym rozwiązaniem dla Niemiec, ponieważ infrastruktura pozwala na transport i przechowywanie dużych ilości paliwa wodorowego.
Polska natomiast jest jednym z liderów produkcji wodoru w Europie. W naszym kraju produkuje się go megatonę – to ilość, która pokrywa 14 proc. zapotrzebowania na ten pierwiastek w całej Unii Europejskiej.
Stosując wyliczenia amerykańskiego Departamentu Energii, megatona wodoru produkowanego dziś w Polsce wystarczyłaby na zasilenie 4,7 mln samochodów osobowych rocznie.
Więcej o tym przeczytasz w raporcie 300Gospodarki pt. Jak wykorzystać wodorowy potencjał Polski?.
Czytaj też:
>>> Solaris szykuje światową premierę wodorowego, całkowicie bezemisyjnego autobusu