{"vars":{{"pageTitle":"300SEKUND: Przyszła wiosna, a smog został, UE zakazuje sprzedaży gorszej żywności w Polsce, Spice Girls przewidziały brexit","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["newsletter-300gospodarki"],"pageAttributes":["arcelormittal","brexit","energia-odnawialna","odnawialne-zrodla-energii","oze","smog","unia-europejska","volkswagen"],"pagePostAuthor":"300SEKUND","pagePostDate":"1 kwietnia 2019","pagePostDateYear":"2019","pagePostDateMonth":"04","pagePostDateDay":"01","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":5443}} }
300Gospodarka.pl

300SEKUND: Przyszła wiosna, a smog został, UE zakazuje sprzedaży gorszej żywności w Polsce, Spice Girls przewidziały brexit

W poniedziałek w 300SEKUND przeglądamy dla was m. in. Politico, FT, France24, Handelsblatt i Kartografię Ekstremalną.

Jeśli chcesz codziennie rano dostawać taki newsletter na swoją skrzynkę mailową, zapisz się tutajhttp://bit.ly/Newsletter300SEKUND.

LICZBA DNIA 
120

– tyle fabryk w 20 krajach w Europie, 11 w obu Amerykach, Azji i Afryce ma największy producent samochodów na świecie – koncern Volkswagen.

I właśnie te wszystkie fabryki mają zostać połączone w jedną przemysłową chmurę. VW ogłosił stworzenie aliansu produktowego z amerykańskim koncernem technologicznym Amazon oraz niemieckim zintegrowanym koncernem przemysłowym Siemens.

Projekt jest ogromny; zakłada m.in. wyposażenie wszystkich elementów produkcyjnych w każdej fabryce koncernu w systemy IoT, stworzenie aplikacji, które będą przewidywać i informować o niezbędnych pracach konserwacyjnych oraz zintegrowanie tego w platformę, która będzie mogła m.in. optymalizować procesy produkcyjne.

W dłuższej perspektywie naszą liczbą dnia może stać się 30 tys. lub 1,5 tys. – z tylu punktów oraz poddostawców składa się bowiem łańcuch wartości koncernu, a VW ogłosiło, że docelowo chce włączyć ów łańcuch do platformy. (Volkswagen Newsroom)

MAPA DNIA

Gliwicka firma mapli stworzyła mapę europejskiego ruchu morskiego, na której gołym okiem widać, jakimi wodami pływa najwięcej statków. (Kartografia ekstremalna)

Brexit – przeżyjmy to jeszcze raz. W piątek ostatnia propozycja brytyjskiej premier Theresy May na wyjście jej kraju z Unii Europejskiej została odrzucona przez Izbę Gmin.

Ponieważ był to już kolejny raz i cała sytuacja przekroczyła kolejną granicę absurdu, internet zalały brexitowe żarty wyrażone różnymi środkami ekspresji.

Faworytem naszej redakcji, nadal będącej pod wrażeniem sukcesu produktu jakim był zespół Spice Girls, jest poniższa grafika.

 

Redaktor naczelny naszego portalu podzielił się w piątek na swoim Twitterze poważniejszym przemyśleniem: dwa lata temu przeszła mu przez głowę myśl, że może okazać się, że z brexitem będzie jak z wejściem Turcji do Unii Europejskiej. Pozorowane negocjacje trwają od lat, jednak każdy wie, że do akcesji zapewne nigdy nie dojdzie.

Wczoraj okazało się, że Theresa May rozważa czwarte głosowanie nad jej kolejną propozycją wyjścia z Unii. Tym razem przekonuje ją argument o niewielkiej różnicy głosów wynoszącej 58.

Po styczniowym pobiciu rekordu ustanowionego w 1924 r. różnicą 220 głosów, każdy wynik może wydać się niczym wielkim, dlatego proponujemy głosowanie nad umową brexitową Theresy May wpisać na stałe do grafika głosowań. (TwitterFinancial Times)

Tymczasem Unia Europejska ogłasza koniec ściągania żywności z Niemiec. Gwarantuje bowiem jednolitą jakość produktów tych samych marek na całym swoim terenie.

Kraje wschodniej flanki wspólnoty wygrały walkę z koncernami, które na ich rynkach sprzedawały produkty gorszej jakości.

Badania porównawcze pokazały, że paluszki rybne Iglo zawierały 7 proc. mniej ryby w Czechach niż w Niemczech, z kolei w Czechach Sprite zawierał więcej aspartamu niż u ich zachodniego sąsiada.

Koncerny tłumaczyły się różnicami w gustach w poszczególnych krajach (ciekawe, po czym można poznać, że Czechom bardziej smakuje aspartam niż ryba) jednak od teraz ten argument może kosztować ich 4 proc. rocznego obrotu. Kara tej wysokości grozi firmom, które będą dywersyfikować te same produkty.

Sprawa dotyczy tylko żywności, zatem widmo upadku prężnej w Polsce branży ‚Chemia z Niemiec’ oddalone. (POLITICO)

Przyszła wiosna, a smog został. W Polsce zwykle sprawa smogu znika, kiedy pojawiają się krokusy. Nie w tym roku – Agence France-Presse (AFP) opublikowała reportaż, w którym niepolskojęzycznym czytelnikom przybliża polskie realia smogowe.

Polska, pomimo prób popularyzacji energetyki OZE nadal większość energii produkuje z węgla, który w dodatku musi importować. Jednak to nie energetyka zawodowa jest przyczyną smogu.

Polskie gospodarstwa domowe często ogrzewają domy piecami, a do palenia w nich używają niskiej jakości węgla lub śmieci.

Europejska Agencja Środowiskowa wskazuje, że zła jakość powietrza w Polsce prowadzi do przedwczesnej śmierci 50 tys. mieszkańców rocznie.

Innym powodem zanieczyszczenia powietrza w miastach jest transport drogowy. AFP sugeruje, że winę za to ponoszą stare samochody sprowadzane z zachodu.

Obecnie wprowadzany w Niemczech zakaz wjazdu do centrów miast dla niespełniających najnowszych norm diesli napędza ten trend. W zeszłym roku do Polski zostało przywiezionych 500 tys. używanych diesli. (France24)

ArcelorMittal będzie używać wodoru do produkcji stali. Przyjęło się mówić, że o ile węgiel na potrzeby energetyczne można zastąpić gazem lub OZE, to już przy produkcji stali jest on niezbędny.

Z błędu wyprowadza Arcelor Mittal, indyjski koncern z tej branży, który ogłosił pilotażowy projekt w swojej fabryce w Hamburgu.

W ramach niego będzie produkować 100 tys. ton stali rocznie tylko przy użyciu wodoru. Obecnie firma jest na etapie otrzymywania zgód na budowę jednostki produkującej wodór. (Handelsblatt)