{"vars":{{"pageTitle":"Rafinerie mają się dobrze, kierowcy szykują się na droższego diesla","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["benzyna","bm-reflex","ceny","ceny-oleju-napedowego","ceny-paliw","diesel","energetyka","fitch-ratings","marze-rafineryjne","miedzynarodowa-agencja-energii","najnowsze","paliwo","pkb","pkn-orlen","ropa-naftowa","rosja","transformacja-energetyczna","unia-europejska"],"pagePostAuthor":"Dorota Mariańska","pagePostDate":"19 maja 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"05","pagePostDateDay":"19","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":568469}} }
300Gospodarka.pl

Ceny paliw. Rafinerie mają się dobrze, kierowcy szykują się na droższego diesla

Europejskie marże rafineryjne osłabną w najbliższym czasie, ale pozostaną powyżej historycznych średnich, ocenia Fitch Ratings. Natomiast analitycy BM Reflex uważają, że w przyszłym tygodniu na stacjach pojawią się pierwsze podwyżki cen diesla.

Według agencji Fitch, presja na wzrost PKB, który wpływa na popyt na paliwa, pozostaje głównym ryzykiem krótkoterminowym. Na długoterminowe strategie rafinerii coraz większy wpływ będzie miała transformacja energetyczna.

Rafinerie z dobrymi wynikami

– Europejskie spółki rafineryjne odnotowały rekordową rentowność i przepływy pieniężne w 2022 r. ze względu na napięty rynek i wysokie ceny paliw po inwazji Rosji na Ukrainę oraz niższy import paliw do Europy z Rosji. UE wprowadziła pełny zakaz importu rosyjskiego paliwa w lutym 2023 r., co będzie wspierać rentowność rafinerii, choć na niższym poziomie niż w 2022 r. Ceny produktów, w tym diesli, już spadły w Europie, ponieważ dostawy z Rosji zostały zastąpione importem z Azji i Bliskiego Wschodu – czytamy w komunikacie.

Fitch ocenia, że PKN Orlen i MOL są większymi i bardziej zdywersyfikowanymi spółkami spośród ocenianych konkurentów, w tym posiadają pionową integrację z sektorami wydobywczym i marketingowym, więc korzystają z wyższej rentowności. Tupras jest mniej zdywersyfikowany, a na marże KMGI wpływa wyższa konkurencja na rynku rumuńskim, co prowadzi do historycznie niższej rentowności niż w przypadku konkurentów.


Zobacz też: Nowe biopaliwo od Orlenu już w przyszłym roku. Koncern przyspieszy inwestycje


– Wszystkie spółki z tego sektora posiadające rating Fitch w coraz większym stopniu uwzględniają zmiany w długoterminowym koszyku produkcji energii, w tym inwestycje w produkcję biopaliw i wodoru, wyższą produkcję petrochemiczną i produkcję energii odnawialnej. Są one również bardziej skoncentrowane na rozwoju sieci detalicznej i sprzedaży pozapaliwowej oraz dodawaniu stacji szybkiego ładowania. Niektóre firmy poszukują również nowych usług. PKN Orlen planuje rozwój sieci punktów odbioru paczek, aby wykorzystać dobrą lokalizację i gęstość sieci detalicznej. Strategie te będą miały wpływ na rentowność emitentów w dłuższej perspektywie, ponieważ marże w tych niskoemisyjnych segmentach są różne – czytamy dalej.

Diesel pójdzie w górę

W przyszłym tygodniu na stacjach pojawią się pierwsze podwyżki cen diesla – wynika z komentarza rynkowego analityków BM Reflex.

– Mijający tydzień na stacjach upłynął pod znakiem dalszych spadków cen paliw i tak jak w poprzednich tygodniach ponownie bardziej spadały ceny oleju napędowego niż benzyny. W efekcie średnie ceny benzyny są wyższe o 41 gr/l niż oleju napędowego – wskazują analitycy.

W tym tygodniu benzyna bezołowiowa 95 kosztuje 6,47 zł/l (o 3 gr/l mniej niż tydzień temu), bezołowiowa 98 – 7,07 zł/l (-3 gr/l), olej napędowy 6,06 zł/l (-11 gr/l), autogaz – 2,98 zł/l (-2 gr/l).


Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!


Eksperci zauważają, że wciąż utrzymuje się dość duże zróżnicowanie cen poszczególnych rodzajów paliw, sięgające nawet 50 groszy na litrze, ale minimalne ceny paliw utrzymały się na poziomach notowanych już w poprzednim tygodniu tj. dla ON – 5,87 zł/l, a benzyny Pb 95 i autogazu odpowiednio 6,20 i 2,70 zł/l

– Ostatnie dni to przede wszystkim osłabienie złotego wobec dolara, które bezpośrednio wpływa na wzrost cen paliw w hurcie, stąd też o jeszcze tańsze tankowanie w przyszłym tygodniu będzie trudniej. Nie wykluczamy, że po wielu tygodniach spadków pojawią się na stacjach pierwsze podwyżki cen diesla – czytamy w komunikacie BM Reflex.

Poprawić nastroje kierowców pomoże z pewnością porównanie do cen, które płaciliśmy za paliwa w maju ubiegłego roku. Obecnie benzyna bezołowiowa 95 jest tańsza o 85 gr/l, olej napędowy o 1,21 zł/l a autogaz o 66 gr/l i na razie ten stan nie powinien się zmienić.

Zapasy ropy topnieją

Co nowego na rynku ropy naftowej?

W skali tygodnia ropa Brent podrożała około 2,5 USD/bbl. W okresie 12-18 maja ceny diesla na rynku ARA wzrosły 11 USD/t, natomiast benzyn 14,75 USD/t.

Zgodnie z danymi Międzynarodowej Agencji Energii (IEA) zapasy ropy naftowej w krajach OECD spadły w marcu o 55,6 mln bbl do 3,98 mld baryłek i jest to najniższy poziom od 2004 roku oraz jednocześnie 397 mln bbl niższy od 5-letniej średniej. W kwietniu rosyjski eksport ropy naftowej i produktów naftowych osiągnął rekordowy poziom 8,3 mln bbl/d. Praktycznie całość rosyjskiej ropy trafia obecnie na rynki azjatyckie z dominującym udziałem Chin i Indii.

Zdaniem IEA, Rosja nie zrealizowała w pełni zapowiedzianych cięć produkcji o 0,5 mln bbl/d. Poprzez wzrost eksportu próbuje minimalizować topniejące dochody z tytułu sprzedaży produktów naftowych ze względu na obowiązujące embargo i mechanizm górnego pułapu cen wprowadzone przez kraje G7, UE i Australię.

Polecamy również: