{"vars":{{"pageTitle":"Francja przeznaczy 4 mld euro na pomoc Air France-KLM. Co na to Holendrzy?","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news","przeglad-prasy"],"pageAttributes":["air-france-klm","europa","francja","holandia","kryzys","kryzys-gospodarczy","lotnictwo","lotnictwo-cywilne","pandemia","pandemia-koronawirusa","transport","transport-lotniczy","ue","unia-europejska"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"7 kwietnia 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"04","pagePostDateDay":"07","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":115246}} }
300Gospodarka.pl

Francja przeznaczy 4 mld euro na pomoc Air France-KLM. Co na to Holendrzy?

Rząd Francji podjął decyzję o wsparciu linii lotniczych Air France-KLM kwotą 4 mld euro, przez co jego udziały w spółce ulegną podwojeniu. Rząd Holandii, który również ma udziały w firmie, pomoc dla niej dopiero planuje.

Jak pisze Financial Times, z zaplanowanej sumy pomocy 3 mld euro stanowiły będą papiery hybrydowe, w które zamieniony zostanie dług linii lotniczej zaciągnięty wobec Francji już w zeszłym roku, a kolejny 1 mld euro trafi na poczet podniesienia kapitału zakładowego.

W efekcie udziały francuskiego państwa w spółce wzrosną z obecnych 14,3 proc. do 29,9 proc., co uczyni z niego największego pojedynczego akcjonariusza linii.

Jak jednak zastrzega Financial Times, opisana wyżej pomoc trafi ostatecznie jedynie do francuskiej gałęzi firmy.

Rząd holenderski, który obecnie również posiada 14 proc. udziałów w Air France-KLM, nie weźmie udziału w zapowiadanym podniesieniu kapitału zakładowego spółki, ale toczy rozmowy z Komisją Europejską dotyczące podobnych działań wobec KLM.

Air France-KLM to obecnie jedna z 20 największych linii lotniczych na świecie. Spółka powstała w wyniku połączenia narodowego przewoźnika Francji (Ar France) i Holandii (KLM) w 2004 roku.

A jak to robią w Polsce?

W grudniu 2020 roku polski rząd również przygotował pakiet pomocowy dla narodowego przewoźnika lotniczego – LOT-u. Plan wsparcia dla linii składał się on z pożyczki w kwocie 1,8 mld zł oraz podwyższenia kapitału zakładowego o 1,1 mld zł – czyli w sumie 2,9 mld zł.

Przeważającą część kwoty pomocy LOT zobowiązał się spłacić wraz z odsetkami, zapewniającemu finansowanie Polskiemu Funduszowi Rozwoju.

W wyniku pandemii od połowy marca br. pasażerski ruch lotniczy w całej Europie został wstrzymany na prawie 3 miesiące, co dla każdego przewoźnika lotniczego oznaczało wielomiliardowe straty. Sytuację pogorszył wyjątkowo zły sezon letni oraz ograniczenia, które wprowadziły kolejne europejskie kraje wraz z nastaniem jesieni.

Według wyliczeń IATA (Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych), w zeszłym roku straty branży lotniczej na całym świecie netto wyniosły 118 mld dol., a w 2021 r. wyniosą  w sumie 38 mld dol.. Globalny ruch lotniczy spadł w 2020 roku o 66 proc. i potrzebuje kilku lat na powrót do stanu sprzed pandemii.

Boeingi 737 MAX wracają do regularnej obsługi połączeń LOT-u