Ministerstwo Infrastruktury podwyższyło limit waloryzacji na poziomie (+/-) 10 proc. – poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Oznacza to, że maksymalna dopłata bądź korekta wyniesie nie więcej niż 10 proc. od wartości Zaakceptowanej Kwoty Kontraktowej w umowie z przyszłym wykonawcą. Wcześniej wzorcowy limit waloryzacyjny wynosił (+/-) 5 proc.
Ministerstwo Infrastruktury podjęło decyzję o zwiększeniu limitu w oparciu o przedstawioną przez GDDKiA analizę danych statystycznych. Obejmowały one m.in. ceny materiałów budowlanych oraz zakładane prognozy rynkowe, w tym projekcje inflacji publikowane przez Narodowy Bank Polski.
Zwiększenie limitu do 10 proc. jest możliwą aktualnie do przyjęcia korektą. Dotyczyć będzie wszystkich przetargów ogłaszanych w tym roku na zadaniach realizowanych w systemie Projektuj i buduj.
– Działania dotyczące waloryzacji były oczekiwane przez branżę budowlaną. Dlatego wyższy limit waloryzacji zastosowano już w ogłoszonym w ostatnich dniach przetargu na kolejny odcinek szlaku Via Carpatia w województwie podkarpackim, na odcinku Lutcza – Domaradz – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
Waloryzacja przewiduje, że jeżeli wzrosną koszty wykonawców, wzrośnie również ich wynagrodzenie. Z kolei, jeżeli ceny spadną, wykonawcy „podzielą się zyskiem” wynikającym z tego faktu z zamawiającym. Tak skonstruowany mechanizm waloryzacji zabezpiecza zarówno wykonawców, jak i Skarb Państwa.
Oto mapa dróg i autostrad, na budowę których GDDKiA ogłosi przetargi w 2022