{"vars":{{"pageTitle":"Ruszyło pierwsze połączenie kolejowe między Chinami a portem w Gdańsku","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["azja","chiny","europa","europa-srodkowo-wschodnia","gdansk","handel","handel-miedzynarodowy","koleje","nowy-jedwabny-szlak","polska","port-gdansk","transport","transport-kolejowy"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"26 listopada 2019","pagePostDateYear":"2019","pagePostDateMonth":"11","pagePostDateDay":"26","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":32129}} }
300Gospodarka.pl

Ruszyło pierwsze połączenie kolejowe między Chinami a portem w Gdańsku

Pierwszy pociąg kolei Euro China Train dotarł 21 listopada z chińskiego miasta Xi’an do terminala kontenerowego DCT w Porcie Gdańsk.

Od tej pory działać będzie już na stałe połączenie między chińskim miastem a polskim portem. Po drodze pociągi przejeżdżać będą m.in. przez terminal lądowy Adampol Małaszewicze.

Uruchomienie linii jest elementem realizacji koncepcji „One Belt, One Road”, czyli „Nowego Jedwabnego Szlaku”, który ma pełnić rolę głównego handlowego połączenia lądowego między Chinami a resztą świata.

Choć linia została oficjalnie otwarta, to następny pociąg pojawi się w Gdańsku dopiero w grudniu. Regularne, cotygodniowe połączenia będą realizowane od stycznia 2020 roku.

Nowe połączenie kolejowe z Chin bezpośrednio do Portu Gdańsk jest alternatywą dla portów zachodnioeuropejskich, która znacząco skraca czas dostawy kontenerów na rynki Skandynawii i Wielkiej Brytanii. Widzimy w tym szansę na wykorzystanie naszej mocno rozwiniętej siatki połączeń i infrastruktury przeładunkowej” – mówi Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A.

Całkowity czas przejazdu trasie z Xi’an do Gdańska będzie trwał od 9 do 10 dni.

Nie jest to pierwsze kolejowe połączenie towarowe łączące Polskę z Państwem Środka.

Już od 2013 roku pociągi towarowe linii China Railway Express pokonują trasę między Chengdu a Łodzią, transportując takie towary jak sprzęt elektroniczny, artykuły gospodarstwa domowego, obuwie, tekstylia, materiały budowlane, meble, artykuły spożywcze i rolne i wszelkiego rodzaju półprodukty.

Jest to opłacalne, gdyż na przemierzenie tej konkretnej trasy skład kolejowy potrzebuje 14 dni – względem 28 dni, których potrzebuje na przebycie podobnej drogi statek. Z Chin do Polski pociąg dociera pokonując kolejno Kazachstan, Rosję i Białoruś.

Czytaj też:

>> Polska chce być równorzędnym partnerem handlowym Chin. Ale na razie nasz eksport tam jest mniejszy niż czeski i węgierski

>> Przełomowe porozumienie: Polska Wódka i 99 innych produktów z UE pod ochroną w Chinach