Tanie linie lotnicze Ryanair, największy przewoźnik lotniczy w Polsce, zanotowały rekordową stratę roczną w wysokości aż 815 mln euro.
Strata, którą zanotował Ryanair w ostatnim roku finansowym, licząc do końca marca 2021 roku, jest największa w historii jego działalności, choć nieco mniejsza niż to przewidywali analitycy. Wynosi 815 mln euro – podała firma w poniedziałek.
Jest lepiej, ale i tak źle
“Jest lepiej, niż przewidywaliśmy, ale nadal to dość dramatyczna strata dla linii lotniczej, która konsekwentnie w swojej 35-letniej historii przynosiła zyski” – powiedział prezes Ryanaira, Michael O’Leary, cytowany przez Agencję Reutera.
Władze linii przyznały, że miniony rok, który upłynął pod hasłem pandemii, był jednym z największych wyzwań w historii. Na skutek koronawirusa przewoźnik był zmuszony zwolnić tysiąc osób i zmniejszył swoje oferowanie o 80 proc.
I choć w ostatnich tygodniach nastąpiło minimalne odbicie i rezerwacji jest więcej, w skali roku to zjawisko “praktycznie niewidzialne”, mówił O’Leary.
Irlandzki przewoźnik spodziewa się odzyskania rentowności w 2022 roku. Kondycja linii będzie jednak zależała od stopnia znoszenia ograniczeń transportowych przez poszczególne państwa, a także od tego, czy potencjalni pasażerowie zdecydują się na podróże w te wakacje.
Ryanair to największe linie lotnicze w Polsce i Europie pod względem liczby przewiezionych pasażerów. W ciągu 12 miesięcy do końca marca tego roku przewiozły 27,5 mln podróżnych – w porównaniu z 149 mln w roku sprzed pandemii.
Przewoźnik prognozuje jednak optymistycznie, że do końca marca 2022 roku przewiezie od 80 do 100 mln pasażerów.
Branża odradza się powoli
“Ryanair w ciągu roku stracił 815 mln euro w porównaniu do 1 mld euro zysku w roku poprzednim. Spółka przewiozła tylko 27,5 mln pasażerów, tj. 81 proc. mniej niż rok wcześniej, a jej zadłużenie wzrosło o 28 proc. do 5,8 mld euro”, wylicza Paweł Majtkowski, analityk eToro – platformy inwestycyjnej.
Jak dodaje, lepsze wyniki linii lotniczych powinniśmy poznać w sierpniu, gdy podsumowany będzie kwartał kończący się w czerwcu tego roku. Ryanair już wznowił lub zapowiedział wznowienie wielu tras z Polski, a także planuje utworzenie zupełnie nowych połączeń.
“Kryzys w branży lotniczej i spadki liczby pasażerów powodują, że Ryanair będzie teraz częściej latał na główne lotniska zamiast jak poprzednio na te tańsze i bardziej oddalone od miast. Tak będzie np. w Sztokholmie”, dodaje Majtkowski.
Powolne tempo znoszenia barier w podróżowaniu dotyka wszystkich linii lotniczych. W zeszły wtorek obserwowaliśmy znaczące spadki cen akcji Ryanair, Wizzair, EasyJet oraz innych, kiedy rząd Wielkiej Brytanii poinformował, że na liście krajów, do których Brytyjczycy będą mogli bez przeszkód podróżować, znalazło się tylko 12 państw.